Cecilia
    Hej.
    Jag har ett s.k samlat betygsdokument och undrar därför om jag kan gå på en yrkeshögskola? Jag skäms över mina betyg och vill inte att mitt liv ska fortsätta på samma trista väg då jag har varit arbetslös en längre tid och har nu funnit min drömutbildning men vet inte om jag kan söka.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Cecilia!
    Yrkeshögskola har relativt generösa behörighetsregler (därför att varje YH utbildning får ta in upp till 20% personer, som formellt sett, är obehöriga). Råder dig söka YH utbildningar som du är intresserad av, även om du inte är behörig.

    Antagning till varje Yrkeshögskoleutbildning är separat från alla andra antagningsprocesser och du kan därför söka flera olika YH och t o m få plats på flera olika YH samtidigt.

    Sök och vi håller tummarna!
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare