Ellen
    Hej! det är nämligen så här att jag går mitt sista år på gymnasiet och jag vet precis vilken skola jag vill gå på sedan men jag behöver ta ett sabbatsår för att kunna ha råd med den eftersom att den ligger i Schweiz. Jag planerar då på att jobba men även plugga upp mig i några ämnen och undrar om det är något man kan göra på Komvux eller är det något man gör någon annanstans? Vill även nämna att jag kommer antagligen fattas 100p för att ta en studentexamen så jag måste plugga in det också under sabbatsåret och undar vart man gör detta också...

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,

    om du ej får ut ditt Examensbevis i slutet av åk3, vänder du dig till komvux - där du gör studieplanering med syv på komvux & följer sedan den planeringen.

    Om du redan nu vet att du ej kommer att uppnå kraven för examensbevis, råder jag dig att se på din kommuns hemsida - när ansökningsperiod blir i din kommun. Det kan nämligen ligga t.ex i Mars eller April med t.ex sista ansökningsdag 1 maj /bara ett exemepel/ - till start på hösten.. och om du först i mitten av juni vänder dig till komvux, så kanske du ska kunna börja läsa först i januari 2018. Det är ganska så olika i olika kommuner; vissa har flera starter under året och andra har bara två starter - höst- och vårterminen.

    Ang. möjlighet att läsa upp från redan godkända betyg, så är det omöjligt att säga på förhand. Det är inte förbjudet (allmänt) men eftersom komvux har ont om pengar, tar de in i första hand de som ej har godkända betyg och sedan är ofta pengarna slut - på så sätt är det ganska så svårt att få på komvux läsa de kurser i vilka man redan har godkända betyg.

    Det som du kan göra är att bedriva självstudier och göra prövningar. Du kan sedan ta in betyg som du får på prövningar in i ditt examensbevis, men du måste i så fall få betyg Innan du får ut ditt examensbevis. Annars så kan du höja betygen senare också men då ändras inget i dokumentet "Examensbevis"; du bifogar i så fall de nya betygen till Examenbeviset och skickar alla dem tillsammans. I Sverige är det de högre betygen som gäller, om man har flera betyg i samma kurs. Hur det är i andra länder - svårt att svara på generellt. Bäst att kolla med antagningen till den utbildningen utomlands, som man ska söka till.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Det till komvux i den kommunen där du är folkbokförd, du vänder dig om du vill LÄSA KURSER.

    Prövningar däremot kan man göra överallt där den aktuella kurs undervisas i - oavsett vilken kommun du är folkbokförd i.