Lina

    Hej! Jag funderar på att bli tandläkare men skulle gärna också bli pilot eller kriminalare. Kan jag då acceptera två program om jag skulle bli antagen till det? Är det isåfall bara ifall det andra programmet inte är på heltid, och eller programmet är på distans? Även är det inte så för att bli kriminalare kan man även läsa till fristående kurser till en kandidatexamen? I såfall hur ansöker man till dessa fristående kurser och hur ser antagningen ut? Är det i såfall lättare att utbilda sig till kriminalare/utredare av en sorts på kriminalareprogrammet, polisakademin eller fristående kurser?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    tandläkarprogrammet är en tuff utbildning (och den samtidigt också är lång). Man läser på heltid i 10 terminer (5 läsår). Att vid sidan av den utbildning läsa mer, kan inte jag rekommendera. Du nämner i din fråga att du kanske vill utbilda dig till pilot och/eller "kriminalare". Pilot-utbildningen ligger i Sverige inom yrkeshögskola, inte inom högskola-universitet. Den är också tuff och jag kan inte tänka mig att man vid sidan av pilotutbildningen kan läsa något mer (med undantag av små kurser på deltid på distans eller att man bedriver självstudier).
    Jag undrar också följande: vi säger att du lyckas utbilda dig till tandläkare, och samtidigt till pilot och eller skaffar dig goda meriter inför utredaryrken och skulle t.ex kunna få jobb som civilutredare hos polisen, har du tänkt dig jobba inom två yrken samtidigt (halvtid inom varje yrke)? eller har du tänkt dig jobba ett år som tandläkare och nästa år som pilot och nästa år som utredare hos polisen, och "rotera" på det sättet? Eller väljer du endast ett av yrken och de andra utbildningar har du i så fall skaffat dig "i onödan"? Jag bara undrar... Att utbilda sig till pilot är inte bara tuff och tidskrävande men också dyrt. Att skaffa sig utbildning till pilot men inte använda sig av den utbildningen känns som "slöseri" med resurser.
    Och mer eller mindre detsamma tänker jag kring utbildning till tandläkare. Du slipper, i Sverige, betala terminsavgifter, men samhället (staten) satsar mycket pengar på att utbilda dig i fem år och om du sedan inte använder dig av den utbildningen, är det slöseri med resurser.
    Med det sagt, så finns det exempel på att folk läser på mer än heltid, men oftast gör man det i kortare perioder, t.ex under en termin eller ett läsår och att man läser, som högst på 150% av studietakt (alltså en heltidsutbildning + en utbildning på halvtid).
    Vi rekommenderar att inför första terminen på ett program inte planera för mer studier än endast på heltid. Senare kan du fundera på om du tycker att du har tid och ork att bedriva studierna vid sidan av en heltidsutbildning och se (då) vad som finns att söka till. Utbildningsutbud förändras och det går inte på lång tid framåt veta exakt vilka utbildningar som blir sökbara när det är dags att söka.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Julia SYV

    • Lina : Trafikflygprogrammet är ju på 2,5år så inte länge tycker jag. Sedan är det kostnadsfri på Lunds och flera ställen med berättigad till CSN. Sedan är det bara en chansning om jag kommer in med mina kvaliteter, men jag tänkte vara tandläkare eller ja egentligen ortodontist och vara deltid och sedan jobba som utredare som konsult jobb annars att täcka flygshift eller liknande ifall jag lyckas komma in där istället. Men om nu jag fokusera på utredare istället så skulle jag läsa fristående kurser för att få ihop en kandidatexamen. Men det är inte ovanligt att flera går flera program, två jag känner är färdigutbildad tandläkare och läser till civilekonomprogram. Alltså som en plan b eller om man skulle behöva en omförväxling. För man kommer jobba med det hela livet. Jag tycker inte det är mindre slöseri som människor som har högskoleutbildning men sedan väljer att jobba i livsmedelsbutik.
    • Julia : Du planerar dina studier och din yrkeskarriär som du själv tycker blir bäst och passar dig. Ja, det finns personer som läser på mer än heltid, men det beror på personens studiekapacitet, familjesituation, hälsa, motivation och mycket annat... och man vet inte alltid hur överansträngning kommer påverka på lång sikt. Det kanske känns OK i stunden men flera år senare kan man bli sjuk på grund av att man har överansträngt sig förut. Vi på FRåGA SYV bestämmer inte vad du ska göra, det gör du själv! :) Vi kan bara säga vad vi tycker och ge råd utifrån den kunskap och erfarenhet som vi har samlat på oss. Oavsett vad du bestämmer dig för - lycka till!