Israa
    Hej! Jag undrar om jag får läsa klart alla kurser som ingår i Naturvetenskapsprogrammet på två år? Just nu går jag i ettan fast jag är en 96:a, egentligen borde jag gå i tvåan(Jag är inte född i Sverige).
    Kan jag läsa klart på två år?

    Min andra fråga: Jag är JÄTTEointresserad av samhällskunskap och Historia, och just nu, första året, läser jag bara de två kurserna utan några Naturvetenskapliga ämnen. Så undrar om de två kurserna är obligatoriska? Kan jag välja bort de och lägga till några kurser? Typ psykologi eller nåt liknande som är också 100 poängs kurs?

    Vi har ingen SYV på våran skola så jag kan inte få svar på mina frågor i min skola??

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, först och främst tycker jag det låter illa om ni inte har tillgång till Syv på skolan - det är lag på att skolan ska ge tillgång till vägledning så jag tycker absolut du ska kräva detta av din rektor!

    Som svar på dina frågor kan jag säga att det kan vara svårt att läsa ett gymnasieprogram på kortare tid än skolan erbjuder eftersom många kurser är påbyggnadskurser som måste följa nybörjarkurser - man kan sällan läsa dom parallellt. Så det är mer en schemateknisk fråga - man ska ju få plats med så mycket.

    Sorry - men Historia och Samhällskunskap är obligatoriska kurser på Natur och kan inte bytas ut./Lena, Syv