Robert
    Hej! Jag har en fråga angående matten i gymnasiet! Jag går i 1an nu på teknikprogrammet! Jag har nu fått F i kemi och är osäker på om jag kommer klara matte 2C. (Jag klarade matte 1C) Jag undrar vad som händer, kan jag gå ut gymnasiet med bara matte 1C? Kan jag välja att läsa något annat ämne för att få poäng? Vet inte hur jag ska göra. Tack för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robert,

    jag vill fråga dig - vad är ditt mål? Om ditt mål är att få examensbevis från teknikprogrammet för att t.ex kunna söka till T4, Fjärde året på teknikprogrammet>>> för att bli Gymnasieingenjör>>? eller vill du komma in på en viss högskoleutbildning? eller vill du skaffa dig ett visst yrke? Vilket yrke i så fall? Kika gärna på olika yrken på www.framtid.se

    I vilket fall råder jag dig att undvika välja inriktning Teknikvetenskap på Teknikprogrammet; pga på den inriktningen läser man även matematik 4 och kemi2 som obligatoriska kurser.

    Om du går någon annan inriktning på TE kan du med F betyg i matematik 2c och 3c få Examensbevis, men i så fall måste du få godkänt betyg i kemi 1; eller så måste du få godkänt betyg i matte 2c... det är alltså max 250 icke-godkända poäng som går att ha och fortfarande uppfylla kraven för Examensbevis>>>. Och matte 2, 3 och kemi 1 går sammanlagt på 300 poäng. Det blir, alltså för många F poäng. Och om man ej uppfyller kraven för examen, får man ett Studiebevis. Studiebevis kan senare kompletteras till Examensbevis på komvux.

    Du kan kanske också överväga att byta program, t.ex till Industritekniska>> eller till El- och energi>> eller till ngt. annat program. Se ex. FT, inriktning Transport>> där man kan få körkort för olika typer av fordon, personbil, buss och/eller lastbil.
    Det kanske är en bra idé att lägga in ansökan till åk1 - till hösten 2017. Det påverkar inte dina nuvarande studier eller din möjlighet att byta in i åk2. Ansökan till åk1 kan du lägga in som extrasäkerhet och i fall du får plats, kan du tacka Ja eller Nej till den erbjudna platsen. Antagningsbesked får du tidigast till midsommar. Det bästa är att lägga in ansökan till åk1 under omvalsperioden, så att det inte blir en sen ansökan. Chanserna är mycket mindre att få plats om man gör en "sen ansökan".