Ida

    Hej! Jag läste samhäll på gymnasiet och funderar nu på att skriva prövningar för att höja min merit. Min fråga är då, kan jag göra en prövning i ex. fysik som inte ingår utbildningsplanen för samhäll för att höja min merit? Hur många poäng får jag i sådana fall för ett godkänt betyg i en sådan kurs? Jag har tänkt att söka till psykologprogrammet. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Ida,

    Om kurser i fysik inte ingår i ditt examensbevis och de inte krävs för särskild behörighet till den högskoleutb., som du söker till - kommer inte betygen i fysik påverka. De kommer inte räknas in, över huvudet taget.
    Mvh
    ANNA