Stephanie
    Hej!
    Längesen jag skrev. Går nu på universitet, skulle egentligen tagit examen denna sommaren men var inte behörig till examprojektet förra hösten.

    Nu ska jag skriva provet som jag inte klarade och hoppas på att jag får godkänt så att jag kan göra examenprojektet denna hösten. Problemet är att examenprojektet sker i höst och examensarbetet sker nästa sommar (2023). Kan jag begära att göra examensarbetet tidigare med andra kursare med liknade program som jag?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stephanie!
    du frågar om du kan "begära" och jag tycker du kan visst fråga om det eller ansöka om det men jag vet inte vilket svar du får. Ansvariga på ditt Lärosäte kan ha anledningar att inte låta de studerande utföra olika utbildningsmoment i fel ordning. Det kan också handla om fördelningen av lärar-/handledarresurser. Jag hoppas du får det svar du önskar dig men kan inte säga någonting om vilket svar du får. Du har rätt att fråga eller "begära" men jag kan inte se det som din rättighet att få göra som du önskar och därför är det väldigt osäkert ang.vilket svar du får. Börja med att kontakta studievägledare på din institution.
    Jag tänker också på studiemedels-frågan... om du tar studiemedel. Hur dina studier blir registrerade (hur många högskolepoäng du är "inskriven på") kan också påverka din rätt till studiemedel. Frågorna om studiemedel besvaras bäst av CSN. Jag vill bara påminna om att det är också en aspekt som du bör ha i åtanke.
    Jag hoppas du får det svaret från de ansvariga på ditt lärosäte som du vill få! Lycka till!
    FRåGA SYV håller tummarna för dig!