Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sedina,

    går du på gymnasiet nu eller går du på grundskola?

    Du skriver "Naturprogrammet" - är det Naturbruksprogrammet>> eller Naturvetenskapsprogrammet>> du menar? _ båda kan förkortas till "Naturprogrammet". :)

    Under omvalsperioden har du rätt att lägga in en ansökan /eller ändra din tidigare ansökan/ till gymnasiet. Sök många alternativ.

    Ang. hur många poäng som ska krävas för att bli Antagen, är det ingen som vet. Man deltar i konkurrensen *** och dina konkurrenter har ännu inte fått sina betyg (då betygen sätts i slutet av maj).

    ************

    *** Konkurrens om utbildningsplats på gymnasiet: Om antal sökande till en viss utbildning är färre eller lika med antal platser på utbildningen så får alla behöriga en plats på utbildningen.

    När det är fler sökande än antal platser på en viss utbildning gör Antagningskansliet ett urval och de elever som har högst Mtv (Meritvärde) kommer in. De övriga sökande ställs i reserv.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    • : jag menar Naturbruksprogrammet:)
    • : och jag går i grundskola i nian
    • Anna : Kommer du att bli BEHÖRIG till gymnasiets nationella program? För behörighet krävs det godkända betyg i svenska, engelska, matematik och i minst fem andra ämnen. Om man inte är behörig, spelar det ingen roll hur många betygspoäng man har - man kan ändå inte komma in på ett nationellt program.
    • Anna : Du kan göra omval under omvalsperioden. Prata med syv på din skola är mitt råd. och Lycka till!
    Läs alla kommentarer