Olle

    I min kommun får man bara anmäla sig till max två prövningar samtidigt. Jag skulle dock behöva pröva tre ämnen. Kan jag anmäla mig till två prövningar i min kommun och till den tredje i en annan kommun, och göra dessa under samma period?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olle,
    du borde kunna göra så som du planerar. Endast om kringliggande kommuner samarbetar på ngt sätt och gemensamt säger att "i vår region" får man max göra si och så många prövningar under en viss period - som det kan bli ett problem. Det är inte centralt reglerat om antal prövningar, utan det är lokala regler som införs pga det kostsamt att erbjuda prövningar och budget håller inte om det blir för många. Prövningsavgift på 500kr täcker inte alls de faktiska kostnader som uppstår och det är bl.a därför som det blir svårt att hitta var man kan göra prövningar. Se om du kan anmäla dig i "den andra kommunen", och om du kan göra det - så går det bra. Se annars i kommuner som ligger lite längre bort - om du kan anmäla dig där i stället.
    Lycka till!
    ANNA