Heaven

    Hej SYV! Jag läste SVE1 i åk 1, men sedan byte jag till SVA2 i åk 2 och går nu SVA3. Jag har planerat att söka in till läkarprogrammet, men är nu rädd att mina betyg inte räcker till, då jag har två C och tre B. Mitt ena C är i SVE1 och jag skulle gärna byta ut det mot ett SVA1 betyg genom att göra en prövning av något slag då jag känner att betyget kommer att höjas och vi lär oss inprincip samma saker i SVA och SVE. Skulle detta vara möjligt trots att SVE1 kursen är avslutad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Heaven,
    jag tror tyvärr inte jag kan ge dig ett positivt svar på din fråga. Du har inte rätt att göra prövning innan du slutar på gymnasiet. Det skulle du haft om du fick F i kursen.
    Och när du slutar på gymnasiet, och har betyget i Svenska 1  i ditt examensbevis, då behöver du höja betyget i just exakt samma kursen för att höja ditt meritvärde i BII, kompletteringsgruppen.
    Men om du mot slutet av år3 på gymnasiet inte uppfyller kraven för examensbevis och får ut endast ett studiebevis som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier, då tar du dina betyg till komvux, och kompletterar på komvux - mot examensbevis från komvux. Du blir på så sätt försenad i minst en termin för att du ska inte kunna få ut examensbevis från komvux till mitten av juni samma år som du slutar på gymnasiet (det går inte att hinna göra det).
    Skulle du komma till komvux med studiebevis som du vill komplettera upp till examensbevis då händer följande: betyget i idrott och hälsa 1 går förlorat för dig i så fall för att det betyget får inte ingå i examensbevis från komvux; du kommer behöva göra prövning i svenska som andraspråk 1 och hitta var du kan anmäla dig på egen hand (som icke-gymnasieelev får man göra prövningar i alla de olika svenska städer men det är svårt att hitta var man kan anmäla sig, var ledig plats/tid finns för att göra prövning). Skulle du genom prövning eller på annat sätt (vet dock inte vilket... för att komvux kommer inte ge dig plats på att läsa svenska på nivå1 för du har ju redan godkänt betyg) få högre betyg i svenska som andraspråk 1 än du redan har i svenska1, då kommer komvux ta in det högre betyget in i ditt examensbevis, men du kommer prövas endast i BII, kompletteringsgruppen (hela ditt examensbevis från komvux blir en Komplettering). På så sätt vinner du nog ingenting, jämfört med det här: om du inte kommer in till hösten efter gymnsieexamen, då försöker du höja ditt meritvärde: du söker möjlighet att göra prövningar i de kurser i vilka du i ditt examensbevis har lägre betyg än A och i fall du får högre betyg, kommer du nästa gång du söker prövas både i BI (med det lägre meritvärde) och i BII (med det högre - som du får genom en komplettering).
    Gör också högskoleprovet så många ggr du kan. Högsta resultat från högskoleprovet gäller och du prövas med det i HP-urvalet.
    Jag förstår att det känns inte bra för dig att få det svaret. Man kan tänka så här: du valde "fel kurs" och blir nu straffad för det. Så kan man se på saken, ja. Det finns tyvärr många elever som väljer "fel kurser" och blir på sätt och vis straffade för det. Men tänk så här: om alla som vill fick många chanser och fick välja om och på så sätt kunde fixa högsta möjliga meritvärde, som är 22.5 då skulle det bli fler sökande än utbildningsplatser och då skulle man behöva lotta ut platserna mellan de som har högsta meritvärde; då kan det bli så att trots att man har högsta meritvärde så kommer man inte in pga man ej blev "inlottad"/hade otur när lottningen gjordes.

    • Heaven : Tack för det snabba svaret uppskattar det verkligen! Jag kommer nog få ett merit runt 21.5 och kommer söka till våren då det är lägre antagningspoäng. Dessutom får jag tid att plugga upp några kurser för att öka mina möjligheter ännu mer.
    • Mikael : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!