sara
    Hej! I min skola finns det inte möjligheten att göra prövningar. Jag undrar därför om det finns möjlighet att göra prövningar på andra ställen nu under gymnasietiden alltså om det finns något kommunalt man söker till och hur man då gör det? Skulle vilja göra en prövning på tyska 4 som jag hoppade av efter ett halvår.

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, sök på kommunernas hemsidor efter Prövningsenheten. Du kan göra prövning i din kommun eller i en annan kommun. Det är ofta fördelaktigare att pröva i egen kommun då kanske du inte behöver betala. Annars så brukar det kosta ca 500 kr per prövning. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : Tack för svaret! Har svårt att hitta det men har du någon aning om hur man hittar prövningsenheten för Täby?
    • Milla : Jag skriver svar till dig nu.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan, jag har nu försökt hitta info- om prövningar i Täby och du har rätt: det är inte lätt.
    Jag skickade några epost till Täby kommun och till SYV på vuxenutbildningen och hoppas de svarar snabbt.

    Se vad Skolverket skriver på sin hemsida
    http://www.skolverket.se/regelverk/fragor-och-svar/fragor-och-svar-om-betyg/provning-och-validering-1.173700
    och vad andra kommuner har på sina hemsidor vad det gäller prövningar:
    http://www.asovux.se/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=58
    http://www.lulea.se/utbildning--forskola/vuxenutbildning/provning-i-gymnasiekurs.html

    och du kan mycket väl göra prövning i en annan kommun.

    Här http://www.kunskapscentrumnordost.se/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=29 står det bl a:
    "Prövning
    Vänd dig till någon av våra utbildningsanordnare för information och anmälan. Det kostar 500 kr att göra en prövning och avgiften betalas direkt till utbildningsanordnaren."
    Vi erbjuder utbildning hos följande utbildningsanordnare:
    ABF
    AcadeMedia/Eductus
    Consensum VuX
    Didaktus
    Folkuniversitetet
    Hermods
    InfoKomp
    Jensen
    Kompetensutvecklingsinstitutet
    Kungsholmens Utbildningscentrum
    Lernia
    Lärgården
    MedLearn
    Miroi I-Learning
    NTI-skolan
    Omsorgslyftet utbildningar
    Stadsmissionens skola Stockholm
    Svensk Vård och kompetensutveckling i Stockholm (SVOK)
    Sweja Kunskapscenter
    Ultra Education
    Yrkesplugget
    och på sidan http://www.kunskapscentrumnordost.se/index.php?option=com_weblinks&catid=2&Itemid=23 finns det länkar till Utbildningsanordnarnas hemsidor.
    ****
    Jag tror det går till så här: du väljer vilken av utbildningsanordnare du vill göra prövning hos och anmäler sig där. Avgift är 500 kr.
    ****
    Om vi får svar från någon person i Täby (jag skickade några mail med frågor) som svarar ngt. annat än jag svarar till dig nu, hör vi av oss till dig!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp. Önskar dig lycka till med prövningen!
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen, vi har nu fått svar från en Studie- & yrkesvägledare på vuxenutbildningen i Täby, som skickade en länk https://kcno.alvis.gotit.se/Student/skolor.aspx där info om alla de utbildningsanordnare /skolor/ finns där man kan göra prövning.
    Vi önskar dig lycka till med prövningar och med allt annat!
    Mvh Milla SYV
    • : Hej, tack så jättemycket för svaret!
    • Milla : Se mitt utökade svar (ovan) där en länk finns till en sida där all info- om de olika skolor finns. Bästa hälsningar och lycka till!
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej igen,
    vi har fått ett svar på epost, som lyder:
    "Hej,
    Vi har ingen prövningsenhet. Det är de enskilda skolorna som vi samarbetar med som utför prövningar och du vänder dig direkt till dem. Se kontaktinformation under webbanssökan på vår hemsida.

    Vänliga hälsningar,
    Studie- och yrkesvägledare
    Kunskapscentrum Nordost
    Esplanaden 11
    183 80 Täby Kommun
    076-643 83 44"

    Jag vet inte exakt vilken kontaktinformation som menas och under vilken "webbansökan", ingen länk till den info- fanns i det svaret som vi har fått. Jag råder dig att - i fall du inte hittar den "kontaktinformation" - ringer (tel.nr ovan) och frågar om det.
    Mvh
    ANNA SYV