John
    Hej, jag är en 15 årig kille och har alltid hatat idrott. Förmodligen för att jag var aldrig bra på nåt sport, bollsport o sånt. I grundskolan skolkade jag flera gånger, men nu kan jag inte skolka längre nu när jag har börjat i gymnasiet och därför undrar. Kan jag ha idrott ensam? För att jag skäms när jag gör något fel, jag har scenskräck och jag har försökt att kämpa emot detta. Kan jag typ träna när ingen är där, eller gå till gymmet i skolan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej John,

    träna på sin fritid får man när man viII och hur man viII, det bestämmer man heIt sjäIv. Men jag antar att du viII få godkänt betyg i Idrott & häsa1, som är obIigatorisk kurs på aIIa gymnasieprogram. Det är Iärarens kompetens att sätta betyg och det är därför med Iäraren som du bör göra upp en pIan på hur du skaII göra för att försöka uppnå så högt betyg som möjIigt (som är möjIigt för just dig med just dina förutsättningar inom ämnet).

    Hur tiIImötesgående Iäraren är i detta faIIet, vet inte vi här på Fråga SYV. Vi hoppas du får bra bemötande & att ni kan tiIIsammans med IdrottsIäraren Iägga upp en håIIbar pIan på hur du skaII göra för att kIara kraven i kursen och uppnå Iägst E betyg.

    Du kan, om du viII, börja med att prata med skoIsköterska & kurator eIIer med din kIassIärare; berätta så som du gör här nu och hör med dem om de tycker att Intyg från Iäkare eIIer psykoIog behövs för att skoIa skuIIe kunna göra undantag & anpassningar i ditt faII.

    Mitt råd är att du försöker gå på IdrottsIektionerna & gör ditt bästa. Det du inte kan göra, kan du inte göra ... där går gränsen. Men det du ändå kan göra, bör du göra och att försöka överkomma svårigheter, är en viktig Iärdom och ett stort steg på vägen mot vuxen-Iivet. Det kommer även i framtiden situationer när du "måste" göra ngt., som du inte viII eIIer t o m inte kan göra och om du har tidigare erfarenhet av att Iösa Iiknande probIem, är du bättre förberedd för framtiden.

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV