Ida

    Hejsan! Går just nu sista året på ekonomiprogrammet och enligt skolsidan och de betyg jag fått i 1:an och 2: har jag än så länge 16.15 i merit.(detta är då med meriten från spanska också) Mitt mål är att komma in på juristprogrammet efter gymnasiet och där ligger meriten på cirka 18 och uppåt. Min fråga är, är det möjligt för mig att höja mitt merit från 16.15 till cirka 18 eller mer sista året? Vilka betyg skulle jag behöva få isåfall? Info om extra meriten jag läser: Jag läser Engelska 7 (nu i trean) och har läst spanska 3 och 4 och blivit godkänd. Om jag förstått rätt är detta det maximala meriten man kan få. Kurser jag läser i trean: Nu i trean har jag svenska 3, engelska 7, matte 3b, Företagsekonomi och spec, Entreprenöskap och företagande, naturkunskap 2 och retorik. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida;

    du bör göra ditt bästa i varje kurs du läser. Ingen kan veta exakt hur höga betyg som nästa gång kommer ge plats på ett visst högskoleprogram. Därför bör du försöka få så högt meritvärde som du kan få. Helst ska du sikta på A betyg i alla återstående kurser.
    För eng 7 får du + 1.0 meirtpoäng.
    Om du nu har 16.15 inkl. meritpoäng för moderna språk 3 och 4 - då har du Jämförelsetal idag som ligger under 15.0; och om du vill få meritvärde på 18.0 så måste du med max i merit (som är 2.5) ha jämförelsetal på lägst 15.5 och det är inte omöjligt att uppnå om du får höga  betyg, typ A i de flesta kurser under årskurs 3.
    I Gymnasiearbete kan man inte få högre betyg än E men det betyget räknas inte i jämförelsetalet.
    Gör ditt bästa i varje kurs du läser.

    Gör också högskoleprovet, är mitt råd.

    mvh

    ANNA