Franz
    Hej.

    Jag läste tyska i högstadiet, och har inte läst några moderna språk i gymnasiet. Jag skulle nu vilja höja mitt meritvärde genom att läsa moderna språk på komvux. Jag har flera frågor angående detta:

    - Vilka språk och steg kan jag läsa? Kan jag läsa tyska steg 3? Kan jag även läsa t.ex. franska steg 3 eller måste jag börja med steg 1?

    - Jag har läst och är godkänd 2500 poäng på gymnasiet, kommer komvuxkurser att läggas som utökade kurser och inte påverka mitt poängvärde/jämförelsepoäng?

    - Kommer jag automatiskt att alltid söka i urvalsgrupp BII om jag läst på komvux?

    - Jag har 19.7 utan merit nu från gymnasiet, skulle ett MVG i t.ex. moderna språk steg 3 kunna höja mitt betyg till 20?

    - Jag är intresserad av en universitetsutbildning som har antagningspoäng runt 21.5 i BI och runt 22 i BII, just nu skulle jag söka i BI då jag inte läst på komvux, om komvux sätter mig i BII, är det värt att försöka höja sina poäng då? (Jag ligger på ~21.0 med merit)

    Det blev många frågor och en del kanske är otydliga, men hoppas att ni kanske kan svara på en del :)

    Tack.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Franz!
    För att ge dig ett korrekt svar, måste vi få fram om det är Slutbetyg eller Examensbevis som du har fått när du slutade på gymnasiet.
    Om du har fått Slutbetyg, läs här
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/

    Om du har fått Examensbevis, läs här
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/

    Ang.meritpoäng så finns det bra sammanfattning på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    För att få 20.0 utan meritpoäng, måste man ha betyg A eller MVG i samtliga kurser.

    Vilket steg i Moderna språk du kan börja med på Komvux, beror på dina förkunskaper i detta språket.
    Det är bra att du läste Tyska i grundskolan. Började du i åk6 eller i åk8 och vilket betyg fick du i åk9 i tyska?
    Moderna språk 1 är för nybörjare.
    Har man vissa förkunskaper, kan man läsa Moderna språk 2.

    Det är möjligt att du kanske kan göra nivåbedömningstest i tyska på Komvux - för att börja i rätt steg.

    Du undrar ang. franska också. I fall du aldrig har läst franska, bör du börja med Moderna språk (franska) 1.
    Alla kurser i Moderna språk på gymnasiet är á 100 poäng = 5 veckors studier på heltid.
    Det är teoretiskt möjligt att under en termin läsa Moderna språk 1, 2, 3 och 5 - fem veckor per kurs.
    Men praktiskt sett, så kan det visa sig vara ganska påfrestande i fall man inte har ganska lätt för språk.
    Just språk behöver "sätta sig" i hjärnan. Det är svårt att skynda på med den processen.

    Ang. urvalsgrupper:
    om du redan idag är behörig, så kommer du även i fortsättningen (efter studier på Komvux) prövas i BI med de betyg du har idag
    och i BII med de betygen som du skaffar dig.
    Som om du vore två olika personer - en som inte läste på Komvux
    och en annan - som läste på Komvux. Du konkurrerar då i både BI och i BII. Du förlorar, alltså, inget - om du läser på Komvux, oavsett dina studieresultat på Komvux.
    Ang. vilka kurser som du bör läsa för Meritpoäng - så är det också lite beroende på om du har fått Slutbetyg eller Examensbevis men t.ex. godkänt betyg i Engelska 7 (eller C) ger i båda fallen 1.0 i Merit.

    Högskoleprovet ger dig ännu en chans att komma in - genom HP kvoten (i HP urvalsgruppen).

    Återkom gärna med ett svar om du har Slutbetyg eller Examensbevis.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag har ett slutbetyg. Jag tror jag började läsa tyska i 7an eller 8an på högstadiet.
    • : Saken är den att jag är behörig för den universitetsutbildning jag är intresserad av (urvalsgrupp BI), men har inte riktigt de betygen som krävs. Om jag läser kurser på komvux som ger merit (t.ex. moderna språk), kommer de då att öka mitt betyg i urvalsgrupp BI eller hamnar jag i urvalsgrupp BII med de nya betygen?
    • Milla : Du kommer att prövas i både BI gruppen med de betyg du har idag och i BII gruppen med de betyg som du kompletterar med. Ett bra alternativ är att göra högskoleprovet.
    • :

      Hej, jag undrar lite samma sak. Jag är behörig för en utbildning som jag ska söka nästa år. I år var det ca 18 i snitt på de lägsta som kom in enligt statistiken. Jag har 17,24 och ja har slutbetyg från innan 2010. Är det värt för mig att läsa tex Tyska på komvux för att få högre meritvärde? Jag har inte läst tyska tidigare alls.. Behöver jag läsa flera steg isåfall? Och vart läser man det, finns det på distans? Tänkte också göra högskoleprovet men det känns spontant som att det skulle vara lättare för mig att läsa en kurs än att få bra på hp provet. Jag är inte särskilt bra i matte och har inte pluggat alls sedan gymnasiet, nästan 10 år sedan.

    • Julia : Det är från steg 3 i moderna språk som man kan få meritpoäng. Om du inte läste tyska alls förut, då är det Tyska 1, sedan Tyska 2 och sedan Tyska 3 som du behöver läsa, som minst och meritpoäng kan du få för Tyska 3, men du kan inte börja läsa på nivå 3 (för att du behöver förkunskaperna som nivå 1 och 2 ger). Läser man på heltid, kan man klara de 3 kurserna på 15 veckor. Men sedan beror det också på hur duktig man är i språk... många behöver längre tid för att "smälta ett nytt språk, komma in i språket", liksom... - om din komvux kan erbjuda läsa tyska på distans, eller läsa tyska, över huvudet taget - måste du få reda på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Läs alla kommentarer