Linnea

    Hej, det är tveksamt om mina poäng kommer räcka för den utbildning jag vill söka. Kan jag tenta av/läsa upp kurser jag redan gjort för att höja mina betyg? Hur mycket skillnad det kan göra på mitt jämförelsetal om jag höjer från B till A i 4st kurser? Jag tänkte i så fall läsa upp betyg i två engelska kurser och två svenska kurser. Finns det några andra sätt att höja mina poäng för att komma in på drömutbildningen? Tack på förhand för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea;

    höjning i två svenska och två engelska kurser på gymnasial nivå från B till A kommer ge dig + 0.4 på ditt jämförelsetal.

    Jag undrar om du redan har max i merit, som är 2,5. Om du inte har max i merit, vinner du kanske mer på att läsa någon kurs som ger dig Meritpoäng, på komvux.