Elev
    Hej!
    Jag gick ut gymnasiet (ekonomiprogrammet med inriktning juridik) med F i matte 3c och 4 (individuella val alltså). Kan jag läsa 2 andra 100-poängskurser på komvux för att höja mitt meritvärde istället för att göra om mattekurserna? Har i nuläget 13,86.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cajsa!
    i examensbeviset som du fick när du gick ut gymnasiet kommer ingenting att ändras, får inte ändras, helt enkelt. Om du vill få upp ditt meritvärde så finns det flera saker du kan göra. Du kan dock inte få bort kurserna matematik 3 och 4 från ditt examensbevis. Det som jag tycker är lite märkligt är att du fortsatt läsa matte 4 när du fick F i matte 3. Men om du nu har de kurserna med de betygen in i ditt examensbevis, så behöver du höja betygen i t.ex matematik 3b och 4. Matematik 3b kan "ersätta" 3c på så sätt att om du skickar ditt examensbevis och separat utdrag från betygskatalog där du har högre betyg i matte 3b än betyget i 3c, så kommer antagning.se räkna in (i BII, kompletteringsgruppen) det högre betyget in i ditt jämförelsetal.
    Du kan också se om du redan nu har max antal meritpoäng (har du godkända betyg i engelska 7 och moderna språk 3 och 4)?
    Du kan också försöka höja betygen som finns i ditt examensbevis - genom prövningar.
    Nya kurser som inte finns i ditt examensbevis kommer påverka ditt meritvärde endast i två fall: om den nya kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. Inga andra nya kurser kommer påverka ditt meritvärde.

    Liselotte