Alice
    Hej, jag tänkte läsa upp spanska 1, 2 och 3 på komvux. Jag har redan läst franska 3 i gymnasiet men vill bli behörig till en linje som kräver spanska 3. Min fråga är om mitt meritvärde kommer höjas om jag tex skulle få A på alla tre kurser? Jag har redan en gymnasieexamen med 2800 poäng, gör det att de kurserna inte räknas med i meriten? Om jag skulle bestämma mig för att inte läsa just det programmet som kräver spanska 3, kommer kurserna ändå påverka min merit?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du i ditt examensbevis inte har kurserna spanska 1, 2 och 3 kommer endast betyget i spanska 3 räknas in och endast i följande fall:
    - om spanska 3 krävs för särskild behörighet till det programmet du söker till;
    - om spanska 3 betyget är högre än ditt snitt/jämförelsetal och med det får du en höjning i ditt meritvärde - vid ansökan till de program som inte kräver spanska 3.
    Betygen i spanska 1 och 2 kommer inte räknas in.