Felix
    Hej, det är så att det fattas 2 poäng för att jag ska kunna ha chans att komma in på det programmet som jag är intresserad av. Jag har endast 1 meritpoäng idag så jag har tänkt att plugga via komvux 2st språk kurser nivå 3 och nivå 4 för att få 1.5 extra meritpoäng. Min fråga är hur kan jag höja mitt snitt mer? Säg att jag får A i båda dessa Tyska kurser räknas dom då med i mitt snitt också? trots att jag redan har 2500 godkända poäng? Om dom räknas med kan jag byta ut dom mot ett av mina E betyg? Kan jag läsa en helt ny kurs och få A i den och byta ut den mot t.ex. ett E betyg i filosofi? Behöver lite hjälp tack !

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felix!

    jag vill börja med att ber mycket om ursäkt för att svar tiII dig dröjde. Vi har haft ett Iitet tekniskt probIem som innebär att några få (närmare bestämt Tre frågor) hamnade på avvägar i admin-systemet och inte bIev besvarade. Jag bekIagar detta och ber om ursäkt för att du fick vänta. Vi brukar annars svara på frågorna inom ganska kort tid - typ inom ett par dagar som längst, men oftast inom några få timmar. Jag förstår att det hjälper inte dig att vi brukar svara snabbt, men jag kan inte göra ngt. mer än att be om ursäkt och att besvara din fråga nu! :) jag hoppas du kan ha överseende med att tekniska probem kan sätta "käppar" iband... :)

    Det går alltid bra att höra av sig om man känner att man har väntat för Iänge och inte fick svar! Man kan t.ex skriva en "ny fråga" som är egentligen samma fråga som en gammaI (obesvarad) fråga... :)

    Och nu till svar på din fråga:
    om du har Examensbevis, går det inte att byta ut kurser från den. De nya kurser som ger dig meritpoäng räknas in i ditt jämförelsetal, t.ex tyska 3 och 4 kommer att räknas in /betyg i dem/ i ditt jämförelsetal. Du vinner, alltså, på att ha så höga betyg som möjligt i dem.

    För övrigt så behöver du för att höja ditt jämförelsetal att höja betyg i exakt samma kurser som du redan har i ditt examensbevis.

    Du kan också försöka komma in på din högskoleutbildning i HP-urvalsgruppen (på resultat av högskoleprovet).

    Bästa hälsningar & lycka tiII!

    ANNA