Ida

    Hej, jag har precis kompletterat klart på komvux så att jag kan få grundläggande behörighet och söka till universitetet. Men jag har ett dilemma. Ett program på universitetet som jag tänkte söka till i höstterminen 19 har öppnat för sen anmälan redan nu, vårterminen 19. Det betyder att jag kan ta ut min examen på komvux redan nu och söka till det programmet. Dock behöver jag öka mitt snittbetyg ifall jag ska söka till höstterminen för att få mer chans att komma in (det brukar vara högre antagningspoäng på hösten). Därför funderar jag på att läsa Engelska 7 på komvux. Jag undrar därför; kan jag läsa Engelska 7 senare EFTER att jag tagit ut min examen på komvux, IFALL jag inte skulle komma in nu på vårterminen då jag gör en sen anmälan? Mvh Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    engelska 7 är inte en obligatorisk kurs (dock är det många som vill läsa den för att godkänt betyg i den ger 1.0 i meritpoäng). Komvux erbjuder ofta eng 7 men om just du kommer att få plats på den kursen, kan inte vi lova dig.
    Komvux prioriterar sökande som läser mot examensbevis (eller slutbetyg) framför de sökande som redan har examensbevis/slutbetyg (dock i ditt fall, när du redan innan du har läst eng 7 kan ta ut examensbevis, borde det inte spela roll - då är "lika behörig i komvux ögon" nu som med examensbeviset; detta pga du har kurser som räcker för att ta ut exam.bevis - det är i alla fall vad jag tror).
    ***
    Det som kan spela roll
    Om du läste majoritet av dina kurser på komvux och med det kommer - i så fall - få examensbevis som ger dig plats i BI-urvalsgruppen och om du senare läser eng 7 som blir en sort "komplettering", kommer du Med eng 7 prövas i BII, kompletteringsgruppen. I så fall kan det både vara för- eller nackdel (helt beroende på hur höga meriter "dina konkurrenter" har i BI och i BII urvalsgrupper).
    Å ena sidan, så brukar lägre betyg krävas i BI-urvalsgruppen, jämfört med BII, och därför är det ofta fördelaktigt att med så högt meritvärde som möjligt prövas i BI.
    Men ibland blir det (av en slump) så att lägre meritvärde krävs i BII och då är det synd att inte komma in när man har det meritvärde men ej har rätt att prövas i BII.
    Krångligt och osäkert är det... väldigt mycket beror på vad för meriter som konkurrenter har.
    Det är därför i princip omöjligt att ge någon garanti.

    Jag kan inte heller lova dig att du på komvux kommer kunna läsa eng 7. I så fall finns dock även möjlighet att skaffa sig kunskaper genom självstudier och försöka hitta var du kan anmäla dig till en Prövning.
    ***
    Om "din" högskoleutbildning tar emot sena ansökningar, är det synd att missa den chansen. I "dina skor" skulle jag därför (tror jag) försöka få ut mitt examensbevis snarast och gjort ansökan. Fråga SYV kommer att hålla tummarna för dig!
    Lycka till!
    ANNA