Tilda

    Hej! Jag går naturvetenskapligt basår, och jag har från början velat hoppa av fysik 1b1 men ändå gett kursen en chans. Jag fick U på tentan (och förmodligen även på omtentan), vilket nu står registrerat på antagning.se. Jag behöver inte kursen för att få behörighet (och heller inte för csn), så jag undrar om jag har möjlighet till att hoppa av kursen och låtsas som att jag aldrig gick den, så att den tas bort från antagning.se? Eller är det för sent i och med att jag ändå gjorde tentan för att se om jag skulle klara den? (jag ska fråga basårets syv, men svaren brukar vara otydliga så jag frågar här först)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,

    om du inte behöver kursen varken sig för behörighet eller för studiemedel - då borde det inte bli några negativa konsekvenser för dig om du hoppar av kursen. Dock förstår jag inte riktigt... Är det så att du redan har gått hela kursen och fick betyg, U, underkänt, på hela kursen? I så fall är det för sent att hoppa av, då du redan har gått hela kursen.
    Det som är bra är att betyget kommer inte att påverka dig på ngt.sätt. Om betyget ej krävs för behörighet och du inte tar studiemedel, då spelar det ingen roll. Betyg i kurser med vilka man kompletterar, som ej krävs för behörighet, som inte heller ger meritpoäng och som inte heller höjer ditt meritvärde - räknas inte in; det är som om du inte har fått det betyget.
    Det är ingen som tittar på vilka betyg av dem som inte räknas in, som finns registrerade på Antagning.se på "dina sidor" där. Det är endast med EN SIFFRA (meritvärde) som du konkurrerar om plats på högskola/universitet.
    Däremot kan det finnas villkor i "platsgarantin" - OM DITT LÄROSÄTE ger platsgaranti efter basåret, - att alla kurser inom basåret måste vara godkända för att platsgaranti kan bli aktuellt... det är inte en generell regel, men en ganska vanlig sådan. Basår på lärosätena bestämmer varje högskola/universitet över själva, lokalt; detta gäller även platsgaranti. Det kanske inte finns platsgarantin på ditt lärosäte... men om det finns kAN DET STÄLLAS SOM ETT AV VILLKOR ATT ALLA KURSER INOM BASÅRET MÅSTE MAN HA GODKÄNDA BETYG I. På så sätt är det mindre bra att du fick U.
    Som sagt, de största problemen brukar vara att man missar att bli behörig och att man får problem med CSN (studiemedel). De två stora problem slipper du, vilket är jättebra! Det är bara att gratulera.
    Hoppa av en kurs som redan är genomfört och betyget är satt, kan man inte göra. Om det är så att betyget på kursen ännu inte är satt, utan det är endast betyg på tentan som är satt... kanske kan du förhindra att betyget på kursen sätts, men varför skulle du göra det? Vad spelar det för roll?

    • : Hej! Tack för snabbt svar! Jag har gjort tentan och en omtenta, och efter första tentan registrerade läraren mitt betyg som U på antagning.se. Jag ville egentligen ta bort kursen helt, men jag förstår om det inte går eftersom jag ändå har gjort tentan. Dock finns det ett till tillfälle för omtenta, så om det inte går att ta bort kursen så går jag inte fysik 1b2 och 2 och lägger den extra tiden på att plugga till den andra omtentan så att jag (förhoppningsvis) klarar den och får godkänt i kursen. Anledning till att jag oroar mig över det här är helt enkelt att jag inte vill att det står att jag fick U i en kurs (som jag hade tänkt hoppa av tidigare, men ändå gav en chans). Jag behöver inte fysiken för behörighet eller för platsgarantin (eftersom jag tänker studera något icke-naturvetenskapligt efter basåret). Tack för hjälpen! :)
    • Mikael : Just i din situation gäller: U i en gymnasiekurs som du läste inom basåret på högskolan på intet sätt påverkar dina framtida möjligheter. Betyget i den kursen kan inte användas till ngt. annat än att ge dig Behörighet i just den kursen, och oftast krävs det minst Fysik 1a för behörighet, dvs en högre kurs. Du kommer till 99,99% dvs nästan garanterat ingen som helst glädje av att få Godkänt betyg i den kursen. Du kan därför gott lägga tid på ngt. annat, tycker jag! men, oavsett vad du beslutar att göra, Lycka till!