Ebba
    Jag går första året på en samhällsvetenskapligt program. Jag har nu läst historia 1a i ett halvår och finner det oerhört svårt, jag tycker inte att jag får den hjälp jag behöver och mina betyg är dåliga. Dessa betyg kommer att följa mig när jag i framtiden söker till högskola och eftersom att man inte kan läsa upp en kurs som man fått betyg i på komvux funderar jag på att hoppa av den kursen och sedan läsa om den och historia 2b (som ingår i mitt program) på komvux i framtiden. Kan jag även fast jag inte har läst mina 2500 poäng ta studenten? På min skola jobbar vi mycket i projekt och i projekten ingår många olika ämnen. I ett projekt så brukar de olika ämnena vara med och ha ungefär 25 högskolepoäng. Om historia i framtiden kommer att vara med så vill jag fortfarande vara med för att inte "förlora" mina poäng i andra kurser. Är det möjligt? Finns det något annat sätt att göra det här på? Kan jag läsa historia på typ sommarskola? Hur söker jag dit isåfall? Förlåt om den här frågan blev lite rörig. Med vänlig hälsning, Ebba.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ebba,
    det är tråkigt att du upplever stora svårigheter i en av gymnasiala ämnen och funderar på att hoppa av en kurs.
    Rent allmän så funkar det så: om en gymnasieelev hoppar av en kurs, läser hen i fortsättningen på deltid och med det inte har rätt till Studiehjälp /studiebidrag/ från CSN. Läs på http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa

    angående ta studenten: samtliga Gymnasieegmensamma ämnen på programmet bör vara betygsatta och finnas med i Gymnasieexamen och däribland Historia 1b . Om du inte får betyg i även den kursen innan utgången av åk3, får du Studiebevis /ett intyg/ och inte Gymnasieexamen. Läs om kraven för gymnasieexamen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    med F i Historia 1b kan du få ut gymnasieexamen - i fall du för övrigt inte har sammanlagt mer än 250 poäng F. Historia 1b är på 100 gymnasiepoäng.

    Hisoria 2a ingår som en obligatorisk kurs i inriktningen "Samhällsvetenskap" men inte i någon av de andra två inriktningar på SA.

    Angående sommarskola bör du fråga på din gymnasieskola. Det finns inte någon utbildning på somrarna för gymnasieelever som är landsgemensam. Det är väldigt olika på olika skolor men är ganska ovanligt att sommarundervisning bedrivs för gymnasieelever.

    Jag tycker att det bästa för dig vore att försöka få minst E i Historia 1b och välja sedan en annan inriktning än Samhällsvetenskap på SA /då behöver du inte läsa Historia 2a/. Det kan vara möjligt att läsa upp Historia 1b - t.ex. genom Prövning.
    Om du skulle hoppa av Historia 1b och inte får betyg i den kursen, - för du iNTE gymnasieexamen,
    att du får läsa upp den kursen på Komvux kan inte garanteras /de som har F i kurserna tas in i första hand, men det finns inte någon garanti/.
    Får du minst E i Historia 1b och för övrigt uppfyller kraven för gymnasieexamen - kan du sedan konkurrera om en utbildningsplats på högskola med resultatet av Högskoleprovet och komma in.

    Om du hoppar av kursen, blir du av med Studiebidraget, du får inte någon gymnasieexamen och blir obehörig att söka eftergymnasiala utbildningar.
    Jag råder dig därför att prata med läraren, be om extra hjälp och anstränga dig för att försöka få ett godkänt betyg i Historia 1b.
    Andra personer på skolan som du kan be om råd och hjälp är - din klasslärare/mentor, kurator, rektor på ditt program, skolvärd/skolvärdinna, skolpsykolog och kanske i första hand, lärare i Historia.
    Om du går på en stor skola, kan det finnas flera olika grupper/klasser som läser Historia 1b och det kan även vara olika lärare som undervisar i Historia. Jag råder dig undersöka möjlighet att byta till en annan klass/grupp eller ännu hellre att gå på fler lektioner i Historia /dina egna + i en annan klass eller grupp/ - för extra förstärkning i det ämnet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Håller tummarna för att det går bra för dit i dina studier!
    ANNA SYV
    Hej igen, om Särskild prövning /ofta kallas "prövning"/ läs på din kommuns hemsida. I större städer finns det Prövningsenheter och i mindre städer är det komvux/vuxenutbildningen som ansvarar för prövningar.
    Komvux och utbildningsförvaltningen bör kunna ge info- om hur prövningar är organiserade i din kommun. Avgift á t.ex. 500 kr. per prövning kan förekomma. I vissa kommuner är det gratis FÖRSTA GÅNGEN men om man vill göra om prövning i samma kurs, då måste man betala. Det är alltså lite olika i olika kommuner. Betyg från prövningen är lika mycket värt som betyg i slutet av en kurs. Det är samma krav på kunskaper i samma kurser. Man kan jämföra det med ett nationellt prov, ja. Man gör prov vid - oftast - ETT tillfälle. Men i kurserna i språk t.ex. där skriftlig & muntlig del finns - kan de 2 delar prövas vid olika tillfällen.
    Angående inriktning på ditt program: du kan försöka "byta ut" Historia 2a mot en annan kurs - prata med SYV och/eller Rektor på ditt program. Det finns kanske möjlighet för dig att läsa
    Ledarskap & organisation
    Kommunikation
    psykologi 2a
    Smahällskunskap 2 - ingår i din inriktning
    Sociologi
    men de andra kurserna som är på sammanlagt 350 poäng kanske skulle du kunna läsa som programfördjupande eller inom individuellt val - då kan kurserna som EGENTLIGEN ingår i din inriktning:
    Geografi 1
    Religion 2 och Samhällskunskap 2 och 3 blir Programfördjupande FÖR JUST DIG.
    På så sätt kan du få ihop en fullständig gymnasieexamen utan att ha läst Historia 2a.

    Det är logistiskt mycket enklare att lägga schemat och beräkna lärarkapacitet om alla elever i klassen läser exakt samma kurser. Så kommer det ändå knappast att bli - pga kurser inom Individuellt val brukar ändå finnas några att välja mellan...

    Prata med historielärare, få reda på innehåll i kursen Historia 2a och i fall du tror det kan bli problem även med den kursen - be på förhand (innan den påbörjas) att byta ut den mot en annan 100 poängs kurs. Jag hoppas det går att ordna. Du förlorar inget om du frågar, tycker jag.

    Önskar dig det bästa!
    Mvh ANNA SYV
    • : Tack för svaret! Jag kommer nog med hjälp av ditt svar och lite eftertanke inte hoppa av kursen utan plugga extra hårt och prata med den lärare som jag har i historia. Det kan bli svårt att byta inrikting då skolan endast erbjuder samhällsvetenskaplig inrikting och jag är väldigt förtjust i skolan. Hur funkar en prövning? Var kan man läsa om det någonstans? Kan en prövning ske i 1:an eller bara i 3:an? Är en prövning som ett nationellt prov? Får man endast göra en prövning om man har fått F-varning eller är det för alla som är t.ex missnöjda med sitt betyg?
    • Anna : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig nu.