linnea
    Hej!
    Jag går sista året på gymnasiet och jag mår psykiskt dåligt pga av skolan. Vilket gör att jag varken går till skolan eller gör läxor/uppsatser längre. Känner verkligen att jag håller på att ge upp skolan helt nu och undrar om man kan hoppa av skolan och vad som händer om jag gör det? Kan jag tex plugga på komvux eller folkhögskola istället eller är det en dum ide? Kommer jag kunna få ett jobb om jag hoppar av?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea,
    det är väldigt tråkigt att du inte trivs i skolan och vill hoppa av.
    Du skriver att du kan tänka dig läsa, men inte på din gymnasieskola: för KomVux är du för ung (man måste vara 20 år). Folkhögskolorna tar in studerande från 18 år. Det går tyvärr inte KOMBINERA gymnasiebetyg från gymnasieskola och betyg från Folkhögskola - till en gymnasieexamen. På Folkhögskola skulle du behöva läsa HELA DIN GYMNASIEUTBILDNING.
    Beroende på vilket program du läser kanske finns det en annan lösning: byta till distansstudier.
    Det finns en gymnasieskola som erbjuder fyra olika program på distans /med några få obligatoriska träffar/, se på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium.
    Om du läser ngt annat program än en av de fyra som finns att läsa på distans, så kanske du kan byta till en av deras program och gå om å k 2.
    En annan väg att gå är att byta till Individuellt alternativ inom Introduktionsprogrammen /du kan då kombinera studier med praktik och avklara å k 3 under två årstid/.

    Du frågar om du kan få jobb och den frågan är det bara arbetsgivare som kan svara på. Arbetsgivare väljer vem de vill anställa och konkurrensen om jobben är tuff.
    Det finns ett nytt stöd /sedan några månader/ som arbetsgivare kan få om de anställer en ungdom. Du har rätt ålder för den typen av anställning. Villkoret är att du inte har arbetslivserfarenhet inom den branschen i vilken du får jobbet. Om du hittar en arbetsgivare som är intresserad av att anställa dig kan AF ordna INTRODUKTIONSANSTÄLLNING (en arbetsgivare kommer att få bidrag för att anställa dig).

    Titta in på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=21&orientation=64&city=Västerås&variant=&sport= och läs om tre skolor som erbjuder Individuellt alternativ inom Introduktionsprogrammen. Du kan direkt vända dig till Rektor på IM på den skolan dit du vill byta med frågan om det finns plats att ta emot dig.

    Jag undrar också om du har pratat med kurator på din skola? Om inte, gör det. Kurator har tystnadsplikt och kommer inte att föra vidare ngt. av det som du berättar. Andra personer på skolan som kan vara till hjälp för dig är:
    din klasslärare/mentor; rektor på ditt program och skolsköterska.

    Titta in på länkarna som jag skickar nu, fundera lite över mina förslag och återkom i fall du känner att vi på Fragasyv.se kan hjälpa dig!
    Önskar dig allt väl och hoppas vi hörs snart igen!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare