Emilia
    Hej!
    Sista året i gymnasiet läste jag kriminologi I som en extra kurs till mitt pogram. Nu vill jag söka fristående kurser i kriminologi på högskola och undrar om jag kan hoppa direkt på kriminologi II. Gäller min grundutbildning i gymnasiet eller måste jag läsa om den kursen. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    högskoleutbildningar ligger på högre nivå och kurser (även om de har samma namn) är mer omfattande (svåra) och går mer på djupet. Därför är mitt svar att du måste nog börja med Kriminologi 1 eller A på högskolenivå, även om du har godkänt betyg i en kurs i kriminologi på gymnasiet.
    Du får dock gärna samråda med studievägledare som jobbar på den institutionen på ett lärosäte dit du vill söka. Jag tror inte du är behörig till Kriminologi II eller B eller ngn annan kurs som är högre/överliggande efter inledande högskolekursen i kriminologi.