Simona
    Hej! Jag går i 9:an i Nyköpings högstadium och ska snart börja på gymnasium. Jag ville verkligen gå på Naturvetenskapsprogrammet eftersom jag vill komma in i läkareprogrammet i framtiden, men jag var inte behörig till den. Instället välde jag ett yrke programme (Naturbruksprorammet) och därefter har jag planerat att läsa naturvetenskapliga basår. Problemet är att jag ska läsa Matte 1a i gymnasium och matte 3 & 4 I Naturvetenskapliga basår. Men Jag undrar med resten av kurser (1b, 1c, 2a, 2b och 2c) om jag inte ska läsa de i gymnasium eller i naturvetenskaplig basår, ska man hoppa över de eller (får man hoppa över de?)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Simona,

    det är helt ok att läsa matematik 1a, sedan 2a, sedan 3b eller 3c och sedan 4. Man läser En av mattekurserna på varje nivå, dvs på nivå 1 - läser man matte 1a ELLER 1b ELLER 1c... och så vidare. På nivå 4 finns bara en mattekurs - Matematik 4. Innehåll i olika mattekurser får man se bl a på www.matteboken.se

    Hälsningar

    D: