Kimia
    Kan jag jobba inom tandvård om några år?,även om jag på VO valt sjukvård som yrkesutgång.Om det går,vet att det naturligtvis går,men vad är det för mening med det?.

    Mvh
    • : Om du pluggar till något yrke inom det (eller om du typ forskar inom det tror jag). Ja, om du kompletterar på basår eller komvux. Meningen av vad? Om du menar meningen med att utbilda sig till tandvårdsyrken så kommer de behövas massa ersättare då många går i pension i dessa yrken. Om du dessutom valt tandläkare som yrke så har du ett välbetalt jobb. Du får säga till om jag missuppfattade din fråga, för den är lite otydlig :). MVH,
    • : Jag menar om man kan jobba inom tandvård,även om man valt sjukvård som yrkesutgång?.
    • : Ja, det kan du, om du kompletterar på komvux sedan (som du behöver göra med resterande yrkesutgångar skulle jag tro inom VO).
    • Anna : Det är extremt hårt konkurrens till att komma in på Tandläkarutbildningen. Det är för många svårt att "välja bli tandläkare", det är ngt. de hemskt gärna vill och drömmer om men betygen räcker inte till och drömmer just kommer, tyvärr, för många att förbli just en dröm och inte blir till verklighet. Givetvis skall man sträva efter sin dröm, men det är också bra att tänka: vad gör jag i fall det inte blir så som jag önskar? I detta fallet - ha plan B i form av att sikta på att utbilda sig till Tandsköterska i stället. Det är det bästa rådet jag kan ge.
    • : Precis :)! Man vet ju aldrig vad som kan hända. Man kan ju inte bara "gå under" för att man inte kom på det program man ville. Man måste alltid se framåt om det inte går som man hade tänkt.
    • : Jag vet att man måste se framåt och så.Men jag vill inte få något mer kommentar,tack ändå!.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Det finns inte någon yrkesutgång som heter "tandvård" på Vård och omsorgsprogrammet, därför kunde du inte välja den. Du kan söka yrkeshögskoleutbildning Tandsköterska efter VO - och efter YH Tandsköterska kan du jobba inom tandvården som just Tandsköterska. Vilket jobb inom tandvården har du annars tänkt söka? Det är tandläkare & tandsköterskor, tandtekniker och tandhygienister som arbetar inom Tandvården och alla de befattningar kräver någon form av en eftergymnasial utbildning, dvs man kan inte utbilda sig till det på gymnasiet.

    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Jag vill söka till antingen tandläkare eller tandhygienist.Och eftersom jag har valt sjukvård som yrkesutgång,kan jag ändå jobba inom tandvård?.Mvh
    • Anna : Behörighet till Tandhygienist är Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b (eller 1a1+1a2). Det är möjligt att på VO bli behörig söka till Tandhygienist. Boka tid hos SYV på din skola för att skriva in de kurser i din studieplan som ger behörighet till Tandhygienist. Att bli behörig till Tandläkare kan inte du på VO.
    • : Tack för kommenterat,men det blev lite missuppfattad.För jag undrar eftersom jag valt att jobba inom sjukvård efter VO,och kanske istället vill jobba som tandhygienist/tandläkare inom tandvård,så undrar jag kan jag göra det?.Mvh
    • Julia : Om du blir utbildad tandhygienist, kan du söka jobb som tandhygienist. Om du blir utbildad tandläkare, kan du söka jobb som tandläkare. För att komma in på utbildningen måste du bli behörig till utbildningen + ha tillräckligt höga betyg för att konkurrera om en utbildningsplats och vinna i den konkurrensen. I fall du väljer att JOBBA direkt efter VO, söker du jobb som Undersköterska på ett sjukhus eller på ålderdomshem eller inom hemtjänsten, för det är det du blir behörig till att göra.
    Läs alla kommentarer