Andreas

    Hej. Är 18 år gammal och går i 2:an på gymnasiet. Jag har helt tappat lusten för att gå i skolan. Kan man gå ut och börja jobba i typ en månad sedan gå i skolan en månad? Och under tiden jag jobbar kan man kanske göra sina uppgifter som man har i skolan?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Andreas,
    om du får jobb, kan du jobba. Gå på gymnasiet är frivilligt.
    Ngt upplägg i att jobba en månad och sedan gå på gymnasiet i en månad - finns inte i Sverige idag. Är du frånvarande från din gymnasieskola i mer än 30 dagar, bör rektorn "avskriva dig" från gymnasieskolan /med undantag av att om du är sjukskriven och har läkarintyg eller fått lov att utebli från skolan av någon särskild anledning, men att jobba varannan månad är inte en sådan anledning - så jag tror int rektorn kommer ge dig lov att göra så/.
    Och jag undrar också om vilket jobb det är där man kan jobba varannan månad? Du får gärna berätta. Jag är nyfiken.
    I Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år.
    När du är 18 år och är myndig, behöver du inte få lov av dina vårdnadshavare för att sluta på gymnasiet. Men tänk på att om du slutar på gymnasiet, får du inte studiehjälpen eller åkkort eller gratis lunch på skolan... vet inte om det är viktigt för dig, men tänkte nämna det. ... Därför råder jag dig söka och FÅ JOBB först innan du slutar på gymnasiet.
    Det som många ungdomar gör - jobbar extra vid sidan av gymnasiet + sommarjobbar. Vid sidan av gymnasiet kan man jobba på kvällstid, under helger och under lovveckorna.

    Hälsningar
    Peter syv

    • :

      Har nämligen fått mycket kontakter genom min apl därför har jag garanterar jobb om jag hoppar av. Har fått alla körkort av skolan. Både truck, lastmaskin och även grävmaskin. Men om jag frågar på nytt. Vad tycker du? Om jag nu har tillgång till jobb och jag inte vill gå i skolan. Borde jag hoppa av? Och hur ser de ut sen om jag skulle byta jobb? Går företagen på mitt gymnasiebetyg eller erfarenhet? Man kanske kan gå sista året som lärling? Vara ute och praktisera?