Henrik
    Kan jag jobba som näringslivsstrateg/utvecklare med en folkhälsovetenskaplig kandidatutbildning med hållbarhet som nisch?

    På framtid.se framgår det att det behövs en samhällsvetenskaplig utbildning och eventuellt företagsekonomi.

    Behöver jag bygga på med kurser i företagsekonomi, eller en hel utbildning ifall folkhälsovetenskap och biologi(miljövetenskap för hållbarhet) inte godtas?

    Kan näringsliv vara mer mer internationellt gångbart då folkhälsa har många nationella riktlinjer?

    Tack på förhand,
    Henrik

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!
    Det är bra att du läste på www.framtid.se men information om yrken är väldigt ofta inte någon exakt vetenskap. Med undantag av de rätt så få yrken som är Reglerade så är det fritt för arbetsgivare att anställa vem hen vill (inom alla de så kallade icke-reglerade yrken).  Vilka yrken som i Sverige är reglerade kan man läsa om på Framtid/reglerade-yrken

    Det låter kanske som en dålig ursäkt, och jag förstår om du tycker att detta svar ej blir till någon vidare hjälp för dig - men man kan faktiskt inte ge exakta svar på vad du ska läsa eller göra för att få jobb inom det område som du är intresserad av. Du får gärna vända dig till SYV-ar på komvux, på högskolorna och universiteten, till branschorganisationer, fackföreningar, Arbetsförmedlingen mm och m.fl och om du få några exakta svar eller rekommendationer så får vi också ta del av dem. Hör gärna av dig till oss i så fall.
    Ett tips kan vara att du hittar några personer som jobbar med det som du i framtiden vill jobba med och frågar vilken utbildningsbakgrund de har. Du får också gärna titta i arbetsplatsannonser vad arbetsgivare skriver att de önskar att man som sökande till tjänsterna har för utbildning med sig "i bagaget". Och du får gärna fråga de arbetsgivare som du vill jobba för - vad de vill att sökande har för utbildningsbakgrund (jag är rätt säker på att du kan få många rätt så olika svar från olika ställen och det blir upp till att värdera svaren och  bestämma vad du vill läsa för utbildning). En tanke är att det som man tycker är roligt att läsa om (studera) det kan man oftast bli mycket bra på! Så, välj gärna studier inom de områden som lockar mest, som du vill bli expert på!