Danne
    Hejsan, ja som beskrivningen lyder så går jag mitt tredje år på Solna gymnasium och jag undrar jag om jag skall läsa Matematik 5. Jag har endast betyget E i Matematik 1c, 2c, 3c och 4 vilket gör att jag känner mig otroligt osäker inför detta svåra besult.Självklart siktar jag endast på att klara kursen och problemet ligger i att jag inte vet hur mycket svårare Matematik 5 är än Matematik 4 som gick ganska bra. Som elev har jag frågat runt bland lärare och t.o.m min egna skolas SYV, men jag får inga direkta svar. Snälla kan jag få något slags ultimatum från dig.

    MVH

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, ultimatum - låter som ansvaret vilar tungt på mig att ge dig ett konkret svar vilket blir svårt eftersom jag inte är mattelärare. Tycker det är konstigt att du inte kan få kursen beskriven för dig av mattelärarna - kan ju bero på att ingen har haft kursen än. Här kommer en länk till Skolverkets beskrivning av ämnet. Scrolla ner tills du kommer fram till Matematik 5 och läs om vad kursen innehåller och kurskrav.

    http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mat

    Du kanske även kan gå in via den här länken och mejla för mer information om kursen;

    http://www.matteakuten.se/kurser-matematik/matte-5/

    Du nämner dock att Matte 4 gick ganska bra - det bådar ju gott inför Matte 5. Så vad har du att förlora? Ta reda på så mycket du kan om vad kursen innehåller - hoppas du har hjälp av länkarna ovan - diskutera med din mattelärare. Kanske har du då mer kött på benen som det gamla ordspråket heter - så du kan ta ett bra beslut. Lycka till!/Lena, Syv