Hanan

    Hej, jag har börjat i nian och ska snart söka till gymnasiet. Jag har inte svårt för nått ämne och har mer än godkänt på de flesta ämnen. Jag har B i matte, C i kemi och D i biologi, men däremot så har jag E i fysik. Jag vill in på NA och satsar för det. Man behöver ha 160 i merit och jag har mer än 230 och kan höja de. Jag vill bli gynekolog och jag vet att det behöver mycket plugg och jag vet att jag kan klara det. Vad tycker du? Tror du att jag kan klara mig på NA om jag kommer in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Prata med dina lärare i matematik och i naturvetenskapliga ämnen. Behörig att söka till Naturvet.programmet blir du med godkända betyg men i praktiken vet vi att det blir kämpligt att läsa på Naturvetprogrammet om man har lägre än C i betyg i matte och i de naturvet.ämnena som t.ex fysik. Undervisning i matte går fort och man läser det avancerade c-spåret i matten. Och så måste man klara av fysik 1a och 2, kemi1 och 2 samt biologi 1och 2 och för övrigt uppfylla kraven för examensbevis också!
    Det yrket du vill satsa på, Gynekolog, ligger inom medicin/hälsovård och specialistutbildning krävs efter läkarprogrammet. Du måste alltså efter gymnasiet först komma in på läkarprogrammet. Och sedan läsa till specialistläkare. För särskild behörighet till läkarprogrammet krävs godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4, så val av program på gymnasiet bör vara NA/inriktning naturvetenskap.
    Det går dock att gå en Omväg - via VO. Komplettering efter gymnasiet kommer att krävas men det kan vara värt det. På VO lär man sig att på ett praktiskt sett ta hand om patienter och får testa om medicin/vård passar en, då man konfronteras med blod, andra kroppsvätskor, sår och liknande "otrevliga" saker som inte alla människor kan tåla och jobba med. Så, kika gärna även på VO.