Matte
    Hej!

    Jag är främmande elev som studerar i Sverige och jag har varit här i 18 månader.
    I mitt hemland studerade jag El-ingenjör sedan specialiserade jag mig på Robot avdelning.
    Alla fall jag vill komplettera mina studier här då hittade jag en program som passar mig hos MDH men jag behöver att studera Fysik 2 och svenska språket.
    jag är färdig med SFI kur (svenska för invandrare) och jag måste fortsätta och studera Grundläggande kurs sedan Svenska 1 2 3 (svenska som andra språk).

    Min fråga är jag är osäker på mig själv och tycker att mitt språk är fattig, jag kämpar mycket men det utvecklar jättesakta.
    Kan jag studera Fysik 2 eller den kursen är svårt?
    ِِAtt veta att jag ska studera Fysik 2 med svenska grundläggande.

    Tack på förhand.
    • Anna : Eftersom undervisning i Fysik 2 är PÅ SVENSKA; det vill säga läraren pratar svenska och läroboken är på svenska, så bör man ha tillräckliga kunskaper i svenska innan man antas. På komvux brukar de vilja se godkänt betyg i svenska Grund (så att man är behörig att läsa på gymnasienivå i svenska, och i andra ämnen) innan man får plats på en gymnasial kurs.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Var studerar du SFI? kanske någon där kan hjälpa dig.
    Annars är det t.ex. komvux som du kan söka fysik kursen.
    Du kan absolut studera fysik 2. Först kanske det är bäst att läsa fysik 1 för att sedan läsa fysik 2.
    Om du tidigare har studerat till el-ingenjör kommer nog kursen i sig vara ganska lätt för dig. Däremot nya ord och språk kan vara svåra, eftersom att det är nytt.

    Mitt tips är att fortsätt med svenskan, fokusera på den. Därefter läser du fysiken, då kommer det nog att vara lättare för dig.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Hej Melina! För det första tack så mycket för ditt svar. För det andra jag utvärderade mitt certifikat (gymnasium + universitet) och jag fick matematik 5- fysik 1b- osv.... I ett större perspektiv behöver jag bara att studera fysik 2, självklarat med svenska för att bli färdig. Jag studerade SFI kurs på Eductus och jag frågade VUC de sa att du kan registrera dig men vi vet inte om du kan klara dig själv. På Eductus de sa ja ja ja du kan klara dig men du vet de bara vill ha mer elver. Tack igen jag uppskatta att du svarade.
    • Anna : Jag tycker du skriver mycket bra på svenska. Om du endast varit i Sverige i 18 månader, är du jätteduktig. :) Lycka till i dina studier!