Pernilla
    Hej!
    Jag har precis påbörjat första året på gymnasiet.
    I hela mitt liv har jag alltid intresserat mig för no. Jag gick ut 9an med 300 poäng, C i matte och kemi, B i fysik och A i biologi. Grundskolan jag gick i var väldigt sträng och den är känd för sitt snabba tempo. Nu går jag Sam i gymnasiet och känner att jag kanske valt fel linje. Jag är väldigt studie motiverad men började inte ta tag i mitt "pluggande" förs i början av 9an. Nu undrar jag hur svår natur linjen egentligen är? Är det värt att byta, även om jag inte hade A i alla natur ämnena?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Pernilla!
    Jag undrar vad du vill göra efter gymnasiet? Om det är ngt. yrke som lockar extra? I så fall tittar man på vilken behörighet som krävs för utbildningen som leder till just det yrket och då vet man på vilka gymnasieprogram man kan uppnå den.
    Om det finns plats på Naturvetenskapsprogrammet på någon av skolorna där du kan tänka dig att läsa, kan du kanske fortfarande byta. Dock har eleverna på NA läst nu en halv termin /en sjätte del av gymnasiet/ och t.ex. kurserna som inte läses på SA men läses på NA, kanske det blir svårt att komma ikapp med på egen hand. I fall du inte kan helt på egen hand komma ikapp, måste lärarna avsätta enskild tid för att ge dig handledning och det är rektors beslut som gäller när personal får extra arbetsuppgifter som att ge enskild undervisning - därför kan rektor avslå ansökan om att komma till en skola, även om det finns en ledig plats.
    På SA kan du inom programfördjupningar välja bland väldigt många olika kurser - listan är lång. Har du på förhand frågat på skolan, när du sökte till SA - ang. vilka kurser som kommer att erbjudas inom Programfördjupningar och Individuellt val?
    Om du känner att det är lätt "och slappt" att läsa på SA, kanske du kan satsa på A-betyg i alla kurser, du kan be lärarna om extra uppgifter. Matte, t.ex. kan du läsa på egen hand på www.matteboken.se - där alla uppgifter i alla kurser är upplagda på ett strukturerat sätt.
    Det finns stora möjligheter på gymnasiet att gå "sin egen utbildning" - genom att välja de kurser man är intresserad av, börja samla material till Gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs och som "knutet ihop säcken" - funkar som ett kvitto på att du är förberedd för högskolestudier. På gymnasiet är det meningen att man successivt lär sig ta mer och mer eget ansvar och läser "framåt" i böckerna i fall man redan kan det som gås igenom på lektionen. Att inte vänta på att läraren säger till att göra vissa uppgifter - utan ta kommandot och göra så mycket man bara kan i varje ämne och använda läraren som "handledare": fråga vid behov, om man inte själv hittar svar - det skulle jag råda dig.
    Du är inte myndig och måste få föräldrarnas samtycke - i fall du vill byta program.
    Du kan börja med att ta reda på om det finns lediga platser och i så fall om rektor på NA fattar beslut att du kan komma till så här sent in på terminen.
    Jag vet inte om NA finns på din skola, men här kan du se alla skolornas presentationer: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=10&variant=&school_type=&view=list&county=Stockholms+län&municipality_id=18&office_id= jag hittade 42 gymnasieskolor i Stockholm som erbjuder NA.

    Fundera på tips i mitt svar & hör av dig igen!
    Bästa hälsningar
    Anna SYV