Ellen Maria

    Jag har läst några enstaka gymnasiekurser i Danmark i samband med yrkesutbildning. Är även behörig med svenskt slutbetyg sen innan, men med betydligt lägre betyg i vissa motsvarande kurser. Nu ska jag söka utbildning och behöver höja mitt meritvärde. Min fråga är om jag kan kombinera/ersätta enstaka svenska kurser med danska kurser, där jag har fått ett betydligt högre betyg?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Jag tror tyvärr inte att du kan ersätta svenska kurser med "motsvarande" danska kurser, men kontakta gärna antagningsgruppen på den högskolan eller det universitetet i Sverige där du vill studera (för att ibland kan man få ett undantag beviljad men jag tror inte det skulle kunna gå i det fallet som du beskriver i din fråga). Du kan också ringa till antagning.se på telnr 0771-550720, tel.tid kl.9-16 på vardagar.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    vi fick nu svar från en sakkunnig som säger så här:
    "Nej det måste vara kurser från svenskt gymnasium eller komvux som byter ut samma kurser. Hon kanske kan göra prövningar i kurserna på svenskt komvux och då blir det giltigt som utbyteskomplettering."