Omar
    Hej, jag tänkte att studera juridik på Köpenhamns universitet. Jag har 7 kurser kvar, men har för tillfället 14.1 i jämförelsetal. Jag har 2,5 i Meritpoäng, vilket göra mitt tillfälliga snitt blir 16,6. Jag undrade först på om svenska meritpoäng räknas i Danmark.

    Jag har 7 kurser kvar, bland annat gymnasiearbetet. Räknar med att få minst C i allt, förutom kanske en kurs. Kan få högre i vissa kurser också, så det är lite osäkert. Snittet för antagning i Köpenhamns universitet är 9,4 i danska snitt. Det kan bli lite högre, men även också lite lägre än det. Undrade på om du kan räkna om mitt snitt så jag vet om jag har en chans att komma in. 14,1 med 2,5 i merit alltså 16,6. Kan bli lite högre beroende på dom kurserna som jag har kvar. Har fått veta att jag är behörig att söka ditt, men vill veta om jag kommer in. Har jag en chans? Borde jag söka kvote 2 eller kvote 1? Är dock igång med att söka kvote 2, för säkerhetsskull.

    Har även läst att dom ger dig en bonus på 1,08. Så vad vill mitt snitt i danska betyg bli med det. Om du kunde räkna ut i både 13-trinskskalan och 7-trinskalan hade jag uppskattat det.

    Tacksam för svar! Helst så snabbt som överhuvudtaget möjligt :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Omar!

    Jag undrar om du vill senare arbeta som jurist, domare, åklagare eller advokat i Danmark, eller i Sverige eller i vilket land?

    Om man är utbildad jurist i ett land, är det oftast så att man måste komplettera sin utbildning eller t o m läsa om hela utbildningen i ett annat land - för att lagar och dess tillämpningar är inte identiska i olika länder.

    Vi på Fråga SYV har tyvärr ingen expert på Danska betyg eller de regler som gäller i Danmark. Vi kan inte göra så mycket mer än att tipsa om de hemsidor som vi anser vara pålitliga där du själv får sedan söka information. Svenska meritpoäng gäller inte ens till alla högskoleutbildningar i Sverige (t.ex Handelshögskola i Stockholm accepterar inte meritpoängen och de räknas inte in när man söker ett teknikst basår på Chalmers, tekniska högskola i Göteborg, heller; det kan också finnas andra högskoleutbilningar i Sverige där meritpoängen inte gäller).

    Jag förstår att du blir förmodligen inte glad när du läser detta svar men det är tyvärr så att det är det enda svaret jag kan ge dig.

    Om du vill ha tips om hemsidor om studier utomlands och i Danmark i synnerhet - som du vill ha - hör av dig igen, så får du dem!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Julia Syv