b

    Hej Jag är nyfiken på ett civilingenjörsprogram och ser att några av behörigheterna är fysik 2 och matte 4. Jag undrar om man även behöver fysik 1 och matte 3 för att komma in på programmet. Eller om jag kan ta en prövning i fysik 2 och matte 4 och ändå komma in?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej B,
    du har rätt. Det ställs inga krav på att ha betyg i fysik1a eller matematik 2 eller 3. Om du genom prövningar eller på annat sätt får godkända betyg i fysik 2 och matematik 4, blir du behörig (vad gäller särskild behörighet, för att det är just de kurser som krävs och inte lägre kurser).