Anna

    Hej!

    Jag undrar om jag kan komma in på kandidatprogrammet i utredningskriminologi på Gävle högskola. Jag har poängen 15.31. och tillhör urvalsgruppen BII. Är det helt kört eller har jag en chans? Såg nämligen på statistiken att antagningspoängen var ungefär 18.85 i min grupp.  Är det där genomsnittpoäng? Är jätteorolig.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    jag förstår att du är orolig. Ingen kan veta var antagningsgräns "hamnar". De betygen med vilka folk ska konkurera mot dig - är i mångt och mycket ännu inte satta. Elever på gymnasiet som läser åk3, får sina betyg i slutet av maj och sista kompletteringsdag är 21 juni 2017 - så fram tills dess är det oklart vad folk har för betyg i år /sökande som ska söka samma utbildning som du också söker/.

    Det du kan göra är att söka Flera utbildningar - både på högskola och på yrkeshögskola. Och söka jobb samtidigt. Till högskola kan du söka 20 olika alternativ. Man kan givetvis titta på "gammal statistik" men det är inte säkert det blir likadant i framtiden.

    Jag är ledsen, men kan faktiskt inte ge ett annat svar.

    Mitt råd är att söka så många olika utbildningsalternativ som du kan, att söka jobb samtidigt, och att hålla tummarna hårt! JO, att också göra Högskoleprovet!

    Bästa hälsningar

    ANNA