Björn99
    Om antagningspoäng för en linje är 0.6hp den åren och jag fick 0,8 vad är chansen att jag skulle komma in i skolan? Är det 100%? om nej ungefär hur mycket?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    antagning görs inför varje start på utbildningen och antal studieplatser ställs "mot" sökande som har meriter. till högskoleutbildningar i Sverige kan man (samtidigt) konkurrera i fler urvalsgrupper. Tidigare antagningsgränser visar hur det blev då, och samtidigt ger "viss fingervisning" - för att antagningsgränserna ändras sällan jättemycket från en antagning till nästa men det kan, dock hända. T.ex om antal utbildningsplatser minskar eller ökar mycket, eller om liknande utbildning startar på fler orter.
    Jag kan därför inte lova dig att du kommer in, men teoretiskt sett ser det bra ut: om tidigare antagningsgräns i HP-urvalet var 0.6 och du har 0.8 så har du god marginal och jag hoppas du kommer in! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Björn99 : Är antagningspoäng den poängen som en person kom in med lägst poäng?
    • Milla : Ja, det stämmer. Minst en sökande kom in med den merit/siffran som visas som antagningsgräns. Men alla med den meriten/siffran behöver inte ha kommit in. Exempel: det finns en sista plats och fler sökande som har exakt samma resultat på högskoleprovet men endast en av dem kan antas för att det finns endast en /sista/ plats kvar. I SÅ FALL kan antagning jämföra de sökandes andra meriter /t.ex vilket meritvärde de har i betygsgrupper, men i sista hand kan även utlottning äga rum.