Anna
    Hej!, jag undrar om det är möjligt att komma in preliminärt på ett högskoleförberedande program om man bara har terminsbetyg i svenska,matte,engelska och sju andra ämnen.
    Och måste man ha betyg i 12 ämnen eller är det poängen som räknas? kan jag till exempel komma in för att jag har höga betyg i de ämnen jag har betyg i fast jag inte har i 12 ämnen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anna,
    behörighet till ett högskoleförberedande program är minst 12 godkända betyg från grundskolan och av dem är det svenska/svenska som andra språk, engelska och matte som måste finnas med.
    Det är inte möjligt att komma in preliminärt heller. Elever som saknar 12 godkända betyg, kommer att få besked OBEHÖRIG på de alternativ som är högskoleförberedande. Däremot om man i sin gymnasieansökan även har något alternativ, som är yrkesprogram och under en förutsättning att eleven har godkända betyg i sv/sas, eng och matte + fem andra valfria grundskolekurser - då kan man bli Antagen. Preliminär besked är en "fingervisning". Det är betyg från vårterminen i åk9 som gäller.

    Här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet finns det en kort sammanfattning av behörighetsreglerna vid ansökan till gymnasiet.

    Bästa hälsningar och återkom om du har andra frågor!
    Känner du någon kompis som också har frågor - tipsa om oss.

    Mvh ANNA SYV