Yacoub

    Om jag läst till Ma2a på voms

    • Daniel : Vad är "voms"?
    • : Voms är Vård- och omsorgsarbete
    • Daniel :

      Man läser inte matematik inom kurserna Vård- och omsorgsarbete. Det finns följande kurser: Vård- och omsorgsarbete 1, 200 poäng samt Vård- och omsorgsarbete 2, 150 poäng, - den kursen bygger på kursen vård och omsorgsarbete 1. På vilket sätt läser man matematik inom det ämnet eller de kurserna? Matematik är ett annat ämne. :)

    • Daniel :

      Du menar kanske VO, Vård- och omsorgsprogrammet?

    • : Ja, ber om ursäkt för missförståndet
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej,

    naturvetenskapliga basår kan finnas på komvux, på folkhögskolorna och på högskolenivå: högskolor och universitet. De kan ha olika behörighetskrav, men matematik 2a brukar vara minimikravet vad gäller matematik. Godkänt betyg i matematik 3b eller 3c kan också krävas. Alltså, olika vad gäller olika basår. Vilket basår vill du komma in på?
    Oavsett behöver du godkänt betyg i (som lägst) matematik 2a, men om det räcker eller inte, kan jag inte svara på för att jag vet inte vad du har för behörighet för övrigt och matte 3 kan också krävas.
    Jag tror du menar i din fråga att "om du läser matte 2a på VO", stämmer det? i så fall är svaret att matematik 2a kan man läsa inom yrkesprogram på gymnasiet, bland annat på VO och på vilket program man läste matte 2a spelar ingen roll. Du behöver få godkänt betyg i matte 2a. Du behöver också många andra godkända betyg för att uppnå ditt mål. Jag antar att du efter naturvetenskapligt basår vill läsa vidare.
    Du frågar om du kan komma in på naturvetenskapligt basår och svaret är att det är nödvändigt att bli behörig men sedan konkurrerar man om plats på utbildningen. Endast av den anledning att man är behörig kan man inte garantera att man också får plats på utbildningen.

    • : Tack så mycket för ditt hjälp.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!