kristine
    Jag går i Ninan nu och har precis gjort första insökan till gymnasiet, jag vill gå en högskole förbereddande samhällslinje men håller på att misslyckas Helt i Spanska... jag har hört att man måste vara godkänd i alla ämnen för att komma in på ett gymnasium, är det sant? Kan jag fortfarande komma in på det jag vill även om jag går ut med ett F?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du är minst godkänd i alla andra ämnen så behöver det inte vara något problem om du får F i spanskan - det är inget krav till gymnasiet. Det kan dock sänka ditt betygsnitt och det kan ha betydelse om du söker till en skola där antagningspoängen är hög. Du kanske dock kan kompenserar poängförlusten i annat ämne och satsa på högre betyg där? På gymnasiet kan du sedan välja ett nybörjarspråk eller välja att börja om på steg 1 i spanskan - under förutsättning att du har F i spanskan från grundskolan. /Lena, Syv