Josephine

    Hej! Jag går just nu i 2:an på gymnasiet och har börjat tänka på att plugga vidare efter. Jag fick F i spanskan i ettan och valde då att hoppa av kursen. Min fråga är om det är möjligt att komma in på handelshögskolan i exempelvis Göteborg eller Stockholm utan att ha läst den kursen. Det jag helst vill utbilda mig till är civilekonom. Om jag inte kan det, går det då att försöka att göra högskoleprovet och söka in på det sättet? Om det inte heller går, måste jag då läsa vidare på komvux efter gymnasiet? Hur många terminer brukar en sån kurs ta? Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    civilekonomprogrammen brukar inte kräva att man har betyg i moderna språk, men det kan finnas några program med "internationell inriktning" som kräver godkänt betyg i Moderna språk 3 för särskild behörighet.
    HHS i Stockholm, som är en privat högskola, brukar kräva lägst betyget C i kurserna och bl.a i Moderna språk 3, men det är ett Undantag - en privat högskola får införa egna behörighetsregler.
    De flesta lärosäten är statliga och för behörighet krävs endast godkänt betyg, alltså E.

    Högskoleprovet
    Det är bra att göra högskoleprovet och t o m några ggr. Att man gör högskoleprovet befriar inte från kraven på att vara behörig: ha grundläggande och särskild behörighet. HP gör man för Konkurrensen; för att prövas även i HP-urvalet och få ännu en chans att komma in på en högskoleutbildning.
    Men det är endast behöriga sökande som deltar i konkurrensen.

    För att bli behörig till civilekonomprogrammet behöver du: få ut Examensbevis (ej studiebevis) och ha godkända betyg i svenska 2,3, engelska 6 - detta för Grundläggande behörighet + godkända betyg i matematik 3, samhällskunskap 1b - detta för särskild behörighet.

    Examensbevis
    Det finns ett antal krav som alla måste uppfyllas för att kunna få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux.
    Det går få ut examensbevis med F i moderna språk (max 2 kurser moderna språk kan du ha F i).
    F i exam.beviset drar dock ner ditt meritvärde rätt så mycket; så du kan bli behörig och delta i konkurrensen men ej komma in pga du förlorar mot sökande med högre meritvärde.
    Om kraven för exam.bevis på gymnasiet - var god se info på gymnasieguiden.se/examensbevis