Mustafa

    Hej,

    Jag håller på att avsluta årskurs två i gymnasiet just nu och har räknat med att ifall att jag får A i alla mina kurser i trean så kommer jag att få cirka 17,5 poäng (utan meriten). För att kunna ansöka till HHS måste man ha minst 17p exklusive merit, men samtidigt måste man ha minst ett C i vissa kurser vilket jag för närvarande har och förmodligen kommer att få. Då undrar jag om jag fortfarande kan komma in då vad jag har fått höra ligger antagningarna vid cirka 19,7p.

    Såg att de tar in minst 5% via högskoleprovet, men där har de också väldigt höga krav så undrar om det kanske finns ytterligare ett annat sätt.

    Vill börja studera direkt efter studenten hösten 2020.

    Med vänliga hälsningar,
    Mustafa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mustafa,

    om du i din fråga menar den privata högskolan HHS i Stockholm >>, då är det bäst att läsa noga på deras hemsida och kontakta personal som jobbar på den skolan. Detta på grund av den skolan är Privat och de gör "lite som de vill" och ibland också ganska "mycket som de vill" och mycket är annorlunda mot de "vanliga" statliga svenska högskolor och universitet; exempelvis accepterar de inte meritpoängen och för behörighet kräver att man har lägst C i vissa kurser. Det är annorlunda regler mot de flesta lärosäten i Sverige.
    ****
    Om HHS i Stockholm kan vi på Fråga SYV egentligen inte säga ngt. mer än det som står på skolans egen hemsida; på vilka sätt de kan förändra regler kring behörighet och villkor för antagning, kan inte vi på Fråga syv svara om.
    Som sagt, råder dig läsa noga på skolans egen hemsida och kontakta personal som jobbar på HHS, om du har frågor som ej finns svar på - på skolans hemsida.

    Vänligen
    ANNA