Rachel
    Hej! Jag går just nu andra året på en estet linje i gymnasiet. Men jag har alltid velat bli läkare sen jag var liten. Kommer välja till matte 3b i trean och jag satsar på A i alla ämnen och har tänkt att gå ett basår efter gymnasiet. Jag undrar bara om det är helt omöjligt att komma in på läkarlinjen om man läser estet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Rachel,
    om du blir behörig till Läkarlinjen - t.ex. genom att läsa ett Naturvetenskapligt basår - eller genom att läsa på KomVux eller via Särskilda prövningar - kan du absolut komma in och det spelar ingen roll vilket gymnasieprogram du läste.
    Man måste bli behörig och så är det tuff konkurrens om platser på Läkarutbildningen.
    För konkurrens kan man göra Högskoleprovet och komma in på dess resultat.

    Det är bra att du planerar och satsar på A-betyg i alla ämnen.

    Svar på din fråga är, alltså: det är inte linjen utan om man har alla behörighetsgivande kurser som avgör om man är Behörig.
    Sedan är det konkurrens: och man kan konkurrera med betyg och/eller med resultat av Högskoleprovet.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV