Love
    Som titeln säger så undrar jag om jag kommer in på mitt andrahandsval om jag tackar nej till mitt första.
    Det är nu försent att ändra men jag känner att jag hellre vill gå på mitt andrahandsval än första. För tillfället står det behörig på båda efter att provsökningen är gjord och jag har genomfört intagningsprov på mitt andrahandsval. Om det är så att jag kommer in på mitt första men tackar nej, kommer jag in på mitt andra? I sånna fall, hur kan jag vara säker på att jag gör det?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Love,
    om det inom Storstockholm som du söker till gymnasiet - var god se kontaktuppgifter på http://antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholms-lan/ - och kontakta gymnasieantagningskansliet. Du kan givetvis prata med SYV på din skola. Jag tycker inte du ska vänta tills du får antagningsbesked, för att det kan bli så att du blir antagen till ditt högsta prioriterat alternativ och i så fall blir du "borttagen" från de lägre prioriterade alternativen.

    Om du redan nu vet att du vill ha ditt andra alternativ som ditt första - gör någonting åt det redan nu, snarast - är mitt råd. Exakt vad du bör göra - beror på vilket antagningskansli som du "tillhör".
    Det bästa rådet jag kan ge dig är att du pratar med SYV på din skola - så fort du kan.
    I fall du inte kan prata med SYV på din skola, kontakta Gymnasieantagningskansliet, berätta vad du vill göra och varför.

    Varför du inte bör vänta på Antagningsbeskedet?
    Jo, när antagningen är genomfört, får elever antagningsbesked och alla platser på ditt Andra alternativ kan varfa upptagna och så står det folk i reserv /kanske/ också. Man kan ju inte "peta bort" någon som redan är Antagen (även om hen har lägre betygspoäng än du har). Innan man är ANTAGEN är det lättare att göra ändringar och kanske inte skicka ut beskedet Antagen till någon med lägre betyg än dina betyg (som också sökte till samma skola, ditt alternativ nr.2).

    Å andra sidan, kan det ju bli så att du kommer att ställas i RESERV på ditt första alternativ och blir ANTAGEN på ditt andra - om du har tur. Det kan man inte veta på förhand, men det kan lösa sig fin-fing ändå. Ibland har man tur!
    Vi får hålla tummarna!
    Vill du inte endast hoppas på tur, kontakta SYV på din skola och/eller personal på ditt antagningskansli snarast och Lycka till!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA