Alice
    Hej! Jag är väldigt intreserad av att gå på oxford efter gymnasiet, där jag vill studera någonting inom "Languages and literature". Min fråga är då om det är möjligt för mig att gå humansitiska på gymnasiet men ändå ha chans att komma in på oxford? är medveten om att IB höjer chanserna, men känns lite för svårt och krävande för mig i just denna tid. Om jag kanske väljer IB och sen visar det sig att jag i slutändan inte vill gå på IB, då har jag liksom stressat ihjäl mig i onödan. Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alice,
    om du gärna vill söka till HU >>, så tycker jag du ska göra det.
    Jag förstår att ditt mål efter gymnasiet är att komma in på Oxford, men jag tänker också på "brexit" och hur det kan påverka (behörighet, priser, studerande-visum mm.). Idag går det ännu inte att veta alla detaljer om hur "brexit" kommer att påverka möjlighet för svenskar att läsa i Storbrittanien.

    Jag vill också påminna om möjlighet till kompletteringar (läsa på komvux eller några kurser på högskolenivå) efter gymnasiet inför ansökan till utländska universitet.
    Vänliga hälsningar
    L.

    Liselotte