Sahra
    Jag går första året i Vårdprogrammet i gymnasiet, och vill bli en psykolog i framtiden. Jag har några frågor angående det, och vill gärna har svar. Kan jag söka till psykologiprogrammet direkt, eller måste jag först gå sjuksköterskeprogrammet? Måste jag läsa matematik 2c och 2b, eller klarar jag mig på 2a och 1a? Måste jag ha läst samhällskunskap kurserna? Isåfall vilket av dom?

    Kan någon svara på mina frågor, och berätta lite mer om det man behöver för att vara behörig. Hur många poäng behöver jag få på högskolepoängen? Måste jag klara alla 300? Och om jag har bara E-C på betyg, men klarar mig jätte bra på högskoleprovet, kan jag komma in då eller måste jag ha A-B?
    • : Hej! Jag ser ingen anledning att du måste plugga till sjuksköterska innan du läser till psykolog. Behörighet till psykologprogrammet är Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Samhälsskunskap 1b. För din del verkar det som att du ska lägga till Samhällskunskap 1a2 i individuellt val för att ha behörighet. Svarar på dina andra frågor i kommentaren nedan.
    • : Poängplan: http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf
    • : Vad jag vet är det att bara gå de 300 hp i sverige (5 år). Jag tror inte det finns möjlighet att plugga psykolog genom fristående kurser (är inte säker, men men). Du måste vara godkänd i alla poäng för att få examen/legitimation. Du kan egentligen ha E i alla gymnasiekurser och ändå komma in på högskoleprovet. Högskoleprovet är ett jämförelsetal, utöver det du får från din examen. Den ersätter INTE behörigheten, du måste alltså läst vissa kurser för att få behörighet. Om du vill komma in på betyg måste du ha väldigt höga betyg, då det är så stor konkurrens. Det program man kom in lättast på med gymnasieexamen utan komplettering med betygsskala A-F var 20.7 på Linnéuniversitetet. Lägsta på HP var 1.55, också på Linnéuniversitet (siffrorna från HT 2014).
    • Anna : Mycket bra kommentarer från Brendan fick du! Jag kompletterar med ett kort svar som kommer nu.
    • : Men en sak jag kan rekommendera är att du kan söka till yrkeshögskolan till program du är intresserad. Ex. är t. ex. integrationspedagog, behandlingsassitent m.m. Om du vill arbeta med människor kan jag även rekommendera socionom, psykologisk coach (http://www.his.se/Utbildning/Hitta-utbildning/vara-program/Psykologisk-coach/). Du ska ju inte söka nu förmodar jag så fundera och prata med studievägledare för mer info. Snart så skriver också SYV ett svar här nedanför, så vänta ett tag.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sahra!

    Jag råder dig att läsa information på http://www.fragasyv.se/info/mal-hogskola

    Du behöver inte läsa till Sjuksköterska för att bli Psykolog.
    Sjuksköterska är en annan högskoleutbildning och den söker man om man vill jobba som sjuksköterska eller barnmorska (men för att bli barnmorska måste man läsa påbyggnad efter grundutbildning till sjuksköterska).

    Det är hårt konkurrens om utbildningsplatserna till Psykolog och det är bra att ha så höga betyg som möjligt + så högt resultat på högskoleprovet som du kan uppnå.

    Återkom om du har fler frågor. Du är alltid välkommen att höra av sig. Läs kommentarer från Brendan, som gav dig mycket bra svar och läs på länken som jag skickar nu (ovan). De "blåa orden" i texten är länkar, tryck på "det blåa ordet" så kommer du till en sida som förklarar begreppet eller ger annan bra info, som har med saken att göra.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Återkom i fall någonting är oklart eller om du kommer på fler frågor.
    ANNA