Hej Sara!
    För att bli behörig till Ekonomiprogrammet (EK), Humanistiska programmet (HU) eller Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) krävs det att du har godkända betyg från grundskolan i geografi, historia, samhällskunskap och religionskunskap samt i minst fem andra valfria ämnen + i svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik. De ämnena du nämner i din fråga behöver du inte ha godkända betyg i, om du, för övrigt, har godkända betyg i minst 12 ämnen (enligt ovan).
    Sedan deltar alla behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. De med högre betyg kommer in först och sedan "i fallande grad" så länge platserna räcker. Det därför fördelaktigt att ha så många och så höga betyg som möjligt i sitt slutbetyg från Grundskolan.
    Hoppas du nu fick svar på din fråga. Lycka till med din gymnasieansökan!

    • Jennie : Tack!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!