Kornelia
    Hej! Jag går i andra klass på en estetisk linje och undrar om det går att komma in på veterinär linjen på universitetet även om jag inte pluggar naturkunskap. Jag vill helst slippa plugga på Komvux efter jag har slutat och börja direkt på universitetet. Vi har jobbat med naturkunskap 1b men det är ju självklart för lite för att komma in på veterinär utbildning ,där det behövs andra ämnen som kemi, biologi och fysik. Jag undrar om det finns kanske någon sätt att gå på extra lektioner i dessa ämnen för att få dem godkända. Eller någon annan sätt för att komma in på veterinär linjen även om jag pluggar på estetisk linje just nu.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Förutom komvux kan man komplettera på ett naturvetenskapligt basår.
    Det är godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och i matte 4 som krävs.
    Fråga SYV på din skola om hur du ansöker om att få läsa utökade kurser och det är rektor som beslutar.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare