toto

    Jag har 17,65 inklusiv merit. Hur stor är chansen att jag kommer in i apotekarprogrammet? Jag vet att det är svårt att säga men jag ska uppskatta det om ni ger ett ungefärligt värde?

    • Daniel : Ibland kan antagningsgränsen "hoppa" upp eller ner rätt så mycket. Det går inte på förhand veta exakt vilka meriter som ger plats på utbildningen. Söker du även i HP, högskoleprovs-urvalet, får du ännu en chans; så vi rekommenderar göra högskoleprovet så många ggr man kan. Det är bästa/högsta HP-resultat som gäller.
    • toto : Tack Daniel!
    • Anna : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rita;
    Antagningsstatistik för Apotekarprogrammet (Umeå universitet): i direktgruppen (BI): 19.05; i kompletteringsgruppen (BII): 20.55 (och vid föregående antagningsomgången - 21.45).
    ***
    Antagningsstatistik för Apotekarprogrammet (Uppsala universitet): BI - 17.25; BII - 18.52.
    :::
    Antagningsstatistik för Apotekarprogrammet (Göteborgs universitet): BI - 18.23; BII - 19.70.
    Du kan gå in på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=apotekarprogrammet och klicka på utbildningens namn; då får du fram en sida

    Där du bl.a ser "Antagningsstatistik"-ordet som är en klickbar länk.
    Genom att klicka på ANTAGNINGSSTATISTIK får du fram en tabell där du ser några av de senaste antag.omgångarnas resultat.
    BI - är direktgruppen (utan kompletteringar);
    BII - är kompletteringsgruppen;
    HP - högskoleprovs-urval;
    BF - sökande med Omdöme från en folkhögskola.

    Som det verkar - så hade du störst chans att komma in på Uppsala Universitet och speciellt om du prövas i BI (direktgruppen, utan kompletteringar).
    Sök till samtliga orter; prioritera så att du i första hand söker till den orten där du Vill läsa. Du behöver inte tänka på var du lättare kommer in; tänk på att lägga in alla de orter i din ansökan där du faktiskt kan tänka dig läsa (även "i värsta fall").
    Sök även till receptarieprogrammen, är mitt råd. Det kan finnas möjlighet att läsa vidare på utbildningen "master i farmací" för att bli en apotekare. dock fins det ingen garanti på att komma in på masterprogrammet, därför är det fördelaktigt att komma in på apotekarprogrammet (i första hand). Men annars så är receptarieprogrammet "inte så dumt" för att Receptarie och Apotekare är ändå "liknande yrken" och det kan inte uteslutas att du kan bli apotekare, på sikt- även om du går via receptarieprogrammet.

    • toto : Vilket år var det här?
    • Anna :

      Jag har nu även Utökat mitt svar, ovan. Jag svarade med siffrorna från den senaste känd antagningsomgång. Du kan själv i tabellerna se siffrorna för några senaste omgångar.

    • toto : Tack så jättemycket för ditt svar.
    • Anna : Läs även Utökning av mitt tidigare svar. Och Lycka till!
    Läs alla kommentarer