Daniel SYV

    Hej Sofie,

    För att bli auktoriserad revisor>> krävs att man ha genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt åtta år samt därefter avlagt ett prov.
    Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst tre år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst tre år.
    För mer information om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsnämndens hemsida>>
    och på hemsidan för Branschorganisation för redovisnings-konsulter, revisorer & rådgivare - www.far.se
    Yrkeshögskoleutbildning är på en annan nivå än högskoleutbildning. Yh-poäng kan inte per automatik "översättas" till högskolepoäng, men högskolor/universitet kan lokalt bestämma att "erkänna" yrkeshögskolepoängen - "i viss mån", t.ex är det inte otänkbart att du skulle ev kunna bli antagen till åk2 av det 3-åriga utbildningen på högskolenivå, men det är en Bedömning som det lärosäte får göra som du vill komplettera din utbildning på.
    Som sagt, finns det inte någon "översättningstabell" från yrkeshögskolepoäng till högskolepoäng och att högskolorna erkänner yrkeshögskolepoäng som en del av en högskoleutbildning är ett Undantag och bestäms på högskola/universitet lokalt.
    Hälsningar
    Daniel SYV