Meriem

    Hej! jag tänkte komplettera några betyg under ht 2021 för att komma in på min drömutbildning, jag undrar om jag kan komplettera mina matte c-kurser (gick i natur) med matte a-kurser. T.ex. om jag får A betyg i matte 2a (genom prövning efter gymnasiet) och jag idag har C betyg i matte 2c, kommer mitt jämförelsetal höjas med + 0.2? Det vill säga, kommer Antagning.se räkna in betygen i matte på samma nivå (om jag skaffar mig de betygen) i stället för de matte-betygen som kommer finnas i mitt examensbevis. Kan jag höja mitt jämförelsetal på så sätt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Meriem!
    Ja, det stämmer. Om du får högre betyg i matte 2a än du har i matte 2c, som ingår i ditt examensbevis, kommer antagning.se räkna upp ditt meritvärde genom att du höjer ditt jämförelsetal med cirka + 0.2. Med det nya, högre, meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen. Samtidigt prövas du också i BI, direktgruppen, om du var behörig redan innan kompletteringen (och kompletterade endast för att höja ditt meritvärde).

    • : Tack för svar! men vad menar du med "cirka + 0,2", kommer det inte ökas med exakt 0,2 poäng? Och vet du vilka nackdelar det finns när man kompletterar med matte a-kurser istället för c-kurser? Är det inte bättre då att jag pluggar matte c-kurser istället för a-kurser om jag kan skaffa mer poäng via c-kurserna. Är orolig över att komplettera mina mattekurser med a-kurser, känns som att jag kommer förlora avgörande poäng från det.
    • Anna : du kan inte skaffa fler poäng genom c-kurserna. Varför vi brukar skriva "cirka + 0.2" är för att i fall fler kurser räknas in (t.ex om man komplettrar för särskild behörighet med en kurs som ej ingår i examensbevis) då blir höjningen lite-lite mindre. Och i fall man söker med examensbevis från komvux (där 100poäng färre ingår: 2400 i stället för 2500p.) då blir höjningen från C till A i en 100p.kurs lite-lite mer än just exakt + 0.2... så, för att ingen ska klaga på att de ej fick Exakt + 0.2, skriver vi cirka + 0.2, det kan t.ex vara + 0.195.. Hur som helst, du får inte fler poäng om du höjer betygen i c- eller b-kurserna, du får exakt samma höjning med a-mattekurserna.